18 ایده‌ی بازی حسی برای کودکان با اسکوتر بورد لرد

آخرین مطالب لرد

اسکوتر برد لرد

18 ایده‌ی بازی حسی برای کودکان با اسکوتر بورد لرد

اسکوتر بورد لرد محصولی جذاب و متفاوت و کاربردی است. قبل از شروع هرگونه فعالیتی با اسکوتر برد در مورد ایمن بودن آن با کودکان خود صحبت کنید. به آنها بگویید که بازی‌های سرگرم‌کننده‌ی زیادی می‌شود با آن انجام داد، اما یک قانون بسیار مهم و غیر قابل نقض  وجود دارد:

به‌هیچ‌وجه نباید روی اسکوتر بورد لرد ایستاد

اسکوتر برد فقط در ظاهر شبیه اسکیت برد است، و ایستادن روی آن موجود وقوع حادثه‌ای خطرآفرین می‌شود. اکثر بچه‌ها تلاش می‌کنند تا روی آن بایستند، بنابراین صحبت کردن با آنها در این باره بسیار اهمیت دارد. ما بازی‌هایی که با این وسیله می‌شود انجام داد را براساس نحوه‌ی  قرارگیری کودک دسته‌بندی کردیم: دو زانو نشستن روی آن، نشستن، به شکم دراز کشیدن روی آن، یا به پشت دراز کشیدن، و در نهایت بازی‌هایی که احتیاجی به حرکت دادن آن نیست.

دو زانو نشستن

بهترین راه برای شروع، دو زانو نشستن روی آن است، زیرا در این مدل کنترل بیشتری صورت می‌گیرد و احساس امنیت بیشتری  را القا می‌کند. در این روش به انقباض همزمان عضلات مرکزی بیشتری نیاز است، زیرا مرکز ثقل بالاتر است. کودکان در این روش مهارت متعادل و ثابت نگه داشتن خود را پیدا می‌کنند و در عین حال تنه، باسن، و شانه‌های آنها تقویت می‌شود.

  1. پرتاب شیء: از کودک خود بخواهید سبدی از توپ، حلقه یا هر چیز قابل پرتاب دیگر را با یک دست بگیرد و با دست دیگر آنها را به سمت هدف پرتاب کند. آنها را با اولین برخورد شیء با هدف به چالش بکشید، مثلاً فاصله‌ی خود را بیشتر کنند یا از زاویه‌ی دیگری تلاش کنند.
  2. پارو زدن: تکه‌ چوبی به آنها بدهید و بخواهید تا قایق خود را به اطراف هُل دهند. با یک نوار رنگی مسیر حرکت آنها را مشخص کنید تا آن را دنبال کنند.
  3. خزیدن به کمک لبه‌ی میز: از کودک خود بخواهید تا لبه‌ی میز یا هر وسیله‌ی دیگری را بگیرد و به کمک دستان خود در طول میز حرکت کند و خود را در محیط اطراف میز به حرکت درآورد. این بازی موجب تقویت مهارت عبور از خط وسط بدن می‌شود، فرآیندی که ارتباط مستقیمی با مهارت‌های خواندن و یادگیری دارد.

نشستن

فعالیت‌های نشسته موجب بهبود ثبات و وضعیت بدن، انقباض همزمان عضلات مرکزی می‌شود. نکته‌ی مهم در اینجا اندازه‌ی اسکوتربرد است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تخته‌های بزرگ‌تر امنیت و راحتی بیشتری فراهم می‌کنند. تخته‌های کوچک‌تر تعادل فرزند شما را به چالش می‌کشد.

  1. حلقه/ کیسه پرتاب: تعدادی سبد در امتداد یک مسیر قرار دهید. کودک خود را به جلو هُل دهید و مشاهده کنید که کودک‌تان چگونه زمان انداختن حلقه‌ها به درون سبد را براساس سرعت خود تعیین می‌کند. اگر در اولین تلاش‌های خود موفق نشدند، بهترین زمان است تا در تلاش بعدی مشکل خود را برطرف کنند.
  2. نشستن و به سرعت حرکت کردن: این تمرینی است که کودک به طور ذاتی تمایل به انجام آن دارد. روی تخته می‌نشینند و از پاها برای هُل دادن خود به جلو استفاده می‌کنند. این بازی برای عضلات مرکزی بی‌نظیر است و آنها را برای متعادل ماندن همزمان با تغییر محیط فیزیکی به چالش می‌کشد. در اینجا فرصتی عالی برای تمرین رشد زبانی با دادن دستوراتی از قبیل سه قدم به سمت بالا حرکت کن، سپس به سمت چپ بپیچ فراهم می‌شود.
  3. مسابقاتی با زمان مشخص: مسیری را با نوار رنگی مشخص کنید و آنها را تشویق کنید تا در بهترین زمان خود به انتهای مسیر برسند. برای آنها هدفی مشخص مثل زمان تعیین کنید تا انگیزه‌شان حفظ شود.
  4. خدمات تحویل: مسیری را مشخص کنید و در طول مسیر سبدهایی قرار دهید. سپس به کودک خود وسیله‌هایی را بدهید که باید در طول مسیر تحویل دهد. می‌توانید برای لذت‌بخش بودن بازی عروسک‌هایی را کنار سبدها قرار دهید که بسته‌ها را تحویل بگیرند.
  5. مارپیچ حرکت کردن: تعدادی مانع در یک مسیر قرار دهید و از کودک بخواهید بدون برخورد به آنها از میان‌شان عبور کنند، با این بازی آگاهی فضایی آنها را به چالش می‌کشید.

به شکم دراز کشیدن

بعد به اتمام رسیدن بازی‌هایی که به‌صورت نشسته یا دو زانو انجام می‌شد، تشویق‌شان کنید تا به شکم دراز بکشند و فعالیت‌هایی را انجام بدهند که عضلات کمر آنها را تقویت می‌کند. تمرین‌های سخت حرکتی که با نیرو و قدرت خودشان انجام می‌شود در آنها حسی را ایجاد می‌کند که برای اکثر کودکان آرامش‌بخش است.

  1. راه رفتن با دست‌ها: با استفاده از دو دست طنابی را بکشند و خود را به جلو حرکت بدهند، این بازی موجب رشد و تقویت هماهنگی و ارتباط بین دو نیمه کره‌ی مغز کودک می‌شود. گرفتن طناب با دست موجب می‌شود تا بچه‌ها گرفتن چیزی را یاد بگیرند که بخش مهمی از یادگیری آنها برای غذا دادن به خود و مداد دست گرفتن است.
  2. مسیر مارپیچ: مسیری مارپیچ مانند درست کنید تا کودک آن را دنبال کند. این تمرین دیگری برای یادگیری عبور از خط وسط بدن و بهبود هماهنگی و ارتباط بین عصب‌ها با یکدیگر است.
  3. دراز کشیدن و محکم طناب را نگه داشتن: از کودک خود بخواهید روی شکم خود دراز بکشد و طنابی را محکم در دست نگه دارد، طرف دیگر طناب در دست شما باشد و آن را به اطراف بکشید. این تمرین نیز موجب تقویت مشت‌های کودک و نگه داشتن چیزی در دست می‌شود. مخصوصاً که به‌خاطر ارتباط با شما بسیار لذت‌بخش است.
  4. پازل بازی کردن: مسیری را با قطعه‌های پازل مشخص کنید تا کودک در امتداد مسیر حرکت کند و قطعه‌های پازل را جمع‌آوری کند. قطعه‌های جمع‌آوری شده را در انتهای مسیر باید تحویل دهد و پازل را حل کند. این بازی رشد شناختی و مهارت‌های حل مسئله کودک شما را تحریک می‌کند.

به پشت دراز کشیدن

این نوع از وضعیت بدن راهی عالی برای تقویت و تثبیت عضلات مرکزی بدن، باسن و پاهای کودک است.

  1. خودران: از کودک خود بخواهید به پشت روی تخته دراز بکشد و خودش را با طنابی که از قبل به جایی متصل کردید، به جلو بکشد. همچنین می‌توانند دست به سینه دراز بکشند و از نیروی پاهای خود برای حرکت استفاده کنند.
  2. قطار: از کودک خود بخواهید طناب یا هولاهوپ را بگیرد و شما از طرف دیگر آن را بکشید. اجازه بدهید کودک‌تان خودش مسیر را انتخاب کند و تشویق‌شان کنید که مسیر را کاملاً مشخص و واضح برای شما بیان کند. ماشین اسباب‌بازی، سبد خرید، یا هر وسیله چرخ‌دار دیگری را به تخته وصل کنید تا قطاری برای اسباب‌بازی‌ها بسازید.

فعالیت‌های بدون حرکت

فعالیت‌های زیادی را می‌توان بدون حرکت دادن تخته انجام داد، این نوع فعالیت‌ها برای بچه‌هایی مناسب است که از نشستن یا دراز کشیدن روی آن می‌ترسند. این روش مناسب زمانی است که می‌خواهید به ناآرامی کودک‌تان احترام بزارید و از طرف دیگر می‌توانید به مرور آنها را آماده‌ی استفاده از آن کنید.

  1. کشیدن و هُل دادن: از کودک خود بخواهید کتاب یا تعدادی جعبه سنگین را روی اسکوتر بورد لرد قرار دهد و آن را به اطراف بکشد یا هل بدهد. اگر اسکوتر شما دسته‌دار است طنابی را به آن ببندید و آن را بکشید، این امر باعث دریافت ورودی‌های حسی- عمقی زیادی می‌شود. حتی می‌توانید دوست کودک خود را روی اسکوتر بنشانید و از کودک خود بخواهید او را به اطراف بکشد، البته قبل آن از امنیت کودک مطمئن شوید.

این نمونه‌ای از فعالیت یا تمرین سنگین است، تمرینی به شدت مفید برای کودکانی که حساسیت حسی بالایی دارند تا احساس آرامش و کنترل کنند.

  • درجه‌بندی نیرو: این بازی همراه با فعالیت‌های سنگین موجب ارائه‌ی ورودی‌های حسی-عمقی و دهلیزی زیادی می‌شود. از کودک خود بخواهید به کمک نیروی دیوار برج ساخته شده از لگو را خراب کند. در این تمرین باید نیروی عضلانی و حرکات خود را به نحوی تنظیم کنند تا به هدف دست یابند. از این تمرین برای ادغام مهارت‌های کلامی و مهارت حل مسئله استفاده کنید، به این نحو که در مورد این موضوع که آیا به هدف خود رسیده‌اند یا خیر و اینکه چرا و چگونه  در تلاش بعدی موفق‌تر خواهند بود.

اسکوتر بورد لرد در صورتی بسیار جذاب و سرگرم‌کننده خواهد بود که کودک شما نوع بازی حسی که قابلیت سرگرم کردن و کند و کاو کردن را به او می‌دهد، پیدا کند. این وسیله یک منطقه سرگرمی منحصر به فردی که بچه‌ها آن را دوست دارند و می‌خواهند بازی کنند، ایجاد می‌کند.

اسکوتر بورد لرد را از کجا بخریم؟

شرکت لرد به‌عنوان تولیدکننده تجهیزات مناسب‌سازی و توان‌بخشی در ایران اسکوتر بورد را در تولید و در فروشگاه اینترنتی خود عرضه کرده است. برای خرید اسکوتر بورد کلیک کنید. قبل از خرید حتما بخش مربوط امتیازات و تخفیف ها را مطالعه کنید.

آخرین مطالب لرد

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *