بحران مناسب سازی خانه‌ها برای سالمندان

آخرین مطالب لرد

مناسب سازی خانه‌ها برای سالمندان

بحران مناسب سازی خانه‌ها برای سالمندان

مناسب سازی خانه ها برای سالمندان موضوع این گزارش است. سالمندان سال‌ها کار و فعالیت کرده‌اند و با رسیدن به سن بالا نیازهایی پیدا می‌کنند. تغییرات کوچک و بزرگ در خانه باعث می‌شود تا محیط خانه برای زندگی والدینتان ایمن و راحت شود. با توجه به افزایش سن والدین‌ و اینکه به مراقبت و توجه بیشتری نیاز دارند، بسیاری از خانواده‌ها درگیر دست یافتن به بهترین راه مراقبت و کمک به بستگان سالمند خود هستند. بر اساس نظرسنجی انجمن بازنشستگان آمریکا[1] (به‌اختصار AARP) در سال 2021 مشخص شد که بیش از سه‌چهارم افراد 50 سال به بالا تمایل دارند تا در خانه‌ی فعلی‌شان باقی عمر خود را سپری کنند.

10 درصد خانه‌ها مناسب سالمندان هستند

در مطالعه‌ای که اداره‌ی سرشماری آمریکا در ماه مِی سال 2020 انجام داد، مشخص شد که کمتر از 10 درصد از خانه‌های آمریکایی مناسب افراد سالخورده است. این آمار نشان می‌دهد که تعداد کمی از خانه‌ها مجهز به ورودی بدون پله، حمام و اتاق‌خواب در طبقه اول هستند. عدم رعایت مناسب سازی علاوه بر افراد دارای معلولیت، شرایط را برای سالمندان هم سخت می‌کند. این آمار مربوط به کشورهای پیشرفته در حوزه مراقبت و نگهداری است و به‌مراتب شرایط در کشورهای درحال‌توسعه بسیار بحرانی است.

مناسب سازی منزل برای سالمندان ضروری است

مناسب سازی منزل برای سالمندان در جهت رفع نیازها اقدامی است که برخی از افراد در انجام آن تردید دارند. اما اگر به انجام مناسب سازی فکر می‌کنید، به توصیه‌های کارشناسان که معتقد هستند با افزایش سن جمعیت کشور این روند ادامه خواهد داشت، توجه لازم را داشته باشید.

سندی مارکوود[2]، مدیر انجمن ملی آژانس‌های محلی، در مورد سالخوردگی می‌گوید: خانواده‌های زیادی وجود دارند که تغییراتی در خانه‌هایشان برای راحتی و آسایش بزرگ‌ترهایشان ایجاد می‌کنند. او در ادامه بیان می‌کند که مراکز تخصصی وجود دارد که می‌تواند ارزیابی سطح ایمنی خانه‌ها را انجام دهند. همچنین خاطرنشان کرد که تغییرات و سازگاری اصلاً آسان نیست.

او در ادامه بیان می‌کند: «اولین نگرانی افراد مربوط به‌ظاهر خانه‌شان است که دوست ندارند بدشکل باشد. کارهایی وجود دارد که می‌توانید با دکوراسیون خانه ترکیب کنید و ظاهری شیک و امروزی داشته باشید».

اقدامات ساده برای جلوگیری از زمین خوردن

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات‌متحده آمریکا، زمین خوردن خطر بزرگی است که سلامتی افراد سالخورده را تهدید می‌کند، و سالانه میلیون‌ها نفر در اثر افتادن آسیب می‌بینند و 32000 مرگ در سال گزارش‌شده است. به گفته‌ی یکی از فیزیوتراپیست‌ها انجام تغییرات کوچک و ساده می‌تواند میزان این خطر را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

یکی از موارد نگران‌کننده این است که برای داشتن نمای بهتر سرامیک یا کاشی جلوی درب را به چوب یا کف‌پوشی از جنس دیگر تغییر می‌دهید. بهترین کاری که می‌توانید به‌منظور جلوگیری از خطر احتمالی انجام دهید این است که آن قسمت را با یک نوار نارنجی علامت‌گذاری کنید. علاوه بر این استفاده از قالیچه یا پادری برای افرادی که از واکر استفاده می‌کنند مصیبت است، همچنین سیم‌های برق خطر دیگری محسوب می‌شوند. توصیه می‌شود برای روشنایی بیشتر از چراغ‌خواب یا چراغ‌هایی که با دوشاخه به پریز متصل می‌شوند، استفاده کنید. اکثراً افزایش سن با آب مروارید همراه است و در پِی آن مشکلات دید در نور کم افزایش می‌یابد.

همیشه در ذهن داشته باشید، کارهای کوچکی که برای مهیاکردن خانه برای والدین سالمند خود انجام می‌دهید، ممکن است در نظر آن‌ها بحران بزرگی مثل از دست دادن «استقلال» خود تلقی شود. این به‌خودی‌خود بسیار ناراحت‌کننده است و مانع بزرگی برای تغییر محسوب می‌شود. با آن‌ها همدلی کنید، درکشان کنید، نسبت به آن‌ها با عطوفت و مهربانی رفتار کنید.

گام اول: نکات ایمنیِ کم‌هزینه برای مناسب سازی خانه‌ها برای سالمندان

بسیاری از افراد بعد تحقیق و مطالعه متوجه می‌شوند که بسیاری از این تغییرات را می‌توانند خودشان انجام دهند.

  • سطح حمام را با کف‌پوشی بپوشانید که لغزنده و سُر نباشد، نوار ضد لغزش گزینه عالی است با این کار از لیز خوردن فرد جلوگیری می‌کنید.
  • کناره‌های وان را با نوارهای طرح‌دار و ضد لغزش تزئین کنید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا هنگام بلند شدن به کمک دیواره‌های وان سُر نخورند.
  • یک صندلی ضد آب در حمام قرار دهید.
  • روی سطح پله‌ها را با کف‌پوش‌هایی بپوشانید که ضد لغزش هستند و از سُر خوردن ممانعت می‌کنند.
  • از پادری به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید.
  • برای درها از دستگیره‌های کمکی استفاده کنید.
  • جلوی درب حمام از یک پادری استفاده کنید که پشت آن پلاستیکی باشد.

گام دوم: تغییرات گران‌تر

این تغییرات اغلب تخصصی‌تر است و به فردی حرفه‌ای در این زمینه نیاز دارید تا خانه را برای استفاده از ویلچر آسان‌تر کند. مناسب سازی خانه‌ها برای سالمندان که از ویلچر استفاده می کنند گران تر خواهد بود.

  • حمام باید فضای کافی برای حرکت کردن و جابه‌جایی داشته باشد.
  • ورودی خانه را بدون پله کنید.
  • کلید و پریزهای برق را جابه‌جا کنید تا دسترسی به آن‌ها از روی ویلچر یا تخت آسان باشد.
  • ورودی درها و راهروها را عریض‌تر کنید.

ایجاد تغییرات در خانه‌های قدیمی چالش‌های خاص خود را دارد.

درخواست‌های زیاد برای تغییر خانه

یک‌سوم میان‌سالان ایالات‌متحده آمریکا که انجمن بازنشستگان در ماه ژوئن و ژوئیه از آن‌ها نظرسنجی کرد اظهار کردند که باید محل سکونت فعلی خود را برای راحتی و آسایش خود یا یکی از نزدیکانشان تغییر دهند. مناسب سازی خانه‌ها برای سالمندان کم هزینه تر از تغییر خانه است. سالمندان اعلام کردند اساسی‌ترین نیازهای آن ها شامل موارد زیر می‌شد:

  • 79 درصد از آن‌ها درخواست داشتند تا تغییراتی در حمام، مانند نصب دستگیره کمکی برای راحت‌تر حرکت کردن، ایجاد شود.
  • ·      71 درصد اعلام کردند که به یک رمپ سیار، بالابر ویلچر یا ورودی بزرگ‌تر نیاز دارند.
  • ·      61 درصد گفتند که به سیستم خدمات اضطراری نیاز دارند.
  • ·      48 درصد نیاز به سیستم هوشمند مثل آیفون تصویری را اعلام کردند.
  • ·      38 درصد درخواست ارتقای سطح کیفی روشنایی بیرون خانه را داشتند.
  • ·      29 درصد درخواست ارتقای سطح کیفی روشنایی درون خانه را داشتند.

[1] موضوع نظرسنجی بررسی تفاوت‌های جامعه و خانه بود.

[2] Sandy Markwood

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *