هر آنچه باید در مورد رمپ ویلچر بدانید

آخرین مطالب لرد

رمپ سیار ویلچر

هر آنچه باید در مورد رمپ ویلچر بدانید

پله‌ها اغلب راه ورود ما به خانه، محل کار و بسیاری از اماکن تفریحی و تجاری هستند، اما برای افراد دارای معلولیت این راه دسترسی دارای محدودیت‌هایی است. هنگامی که پله‌ها تبدیل به یک چالش می‌شود، استفاده از رمپ ویلچر می‌تواند راه‌حلی برای مقابله با این چالش و حفظ سلامت جسمی و همچنین حفظ استقلال فرد باشد. رمپ های سیار در چنین شرایطی بسیار کارآمد هستند.

در این مطلب به ذکر نکاتی می‌پردازیم که به شما در پیدا کردن بهترین رمپ ویلچر کمک خواهد کرد.

چرا باید از رمپ ویلچر استفاده کنیم؟

به طور کلی رمپ ورود افراد دارای معلولیت و افرادی که مشکل حرکتی دارند، مثل سالمندان، را به ساختمان آسان می‌کند. رمپ ها بیشتر برای افرادی که از ویلچر برقی یا دستی استفاده می کنند مفید هستند. از آنجا که استفاده از پله برای این افراد محدودیت محسوب می‌شود، این وسیله بسیار کمک‌کننده خواهد بود، به شرطی که با توجه به نیاز خود بهترین مدل را انتخاب کنید. از رمپ ویلچر معمولاً در ساختمان‌های عمومی، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها، مراکز اداری، و منازل مسکونی استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از رمپ ویلچر

مدیرمرکز خدمات بهداشتی-درمانی[1] تورنتو می‌گوید: «رمپ ویلچر وسیله‌ای عالی برای افرادی است که می‌خواهند به طور مستقل حرکت کنند». رمپ‌های ویلچر راحت و بادوام هستند، همچنین نیاز به همراه برای جابه‌جا کردن ویلچر را به حداقل می‌رساند و به فرد روی ویلچر آزادی عمل بیشتری می‌دهد. علاوه بر این به خاطر ایمن بودن آن هر گونه خطر احتمالی هنگام بالا رفتن از پله را به حداقل می‌رساند، زیرا پله‌ای برای استفاده وجود ندارد. علاوه بر این  برای کسانی هم که ویلچر را هُل می‌دهند ایمن‌تر است، زیرا خطر بالا بردن یا پایین بردن ویلچر از پله به طول قابل توجهی کاهش می‌یابد.

چه نکاتی را در هنگام خرید رمپ ویلچر باید در نظر گرفت

رمپ ویلچر انواع مختلفی دارد. برخی یک پارچه هستند و برخی جدا از هم هستند. هر کدام از این رمپ ها کاربردی های خاص خود را دارند.

انواع رمپ

رمپ‌ها در انواع متنوعی تولید می‌شوند که محبوب‌ترین آنها عبارتند از:

  • رمپ دم دری: این مدل از نظر وزن سبک و قابل حمل هستند، و ارتفاع آنها حدود 3 تا 15 سانتی‌متر است. از این مدل معمولاً در مکان‌هایی استفاده می‌شود که ارتفاع درب ورودی نسبت به سطح مسطح (زمین) بیشتر است و به کمک این مدل رمپ ورود و خروج راحت‌تر صورت می‌گیرد.
  • رمپ‌های تاشو: این مدل هم مانند رمپ دم دری قابل حمل است، و به راحتی جمع می‌شود و می‌توان با خود حمل کرد و در مکان‌ها و زمان‌های مختلف استفاده کرد. ویژگی بارز این مدل جمع شدن آن است که برای حمل و نقل فضای زیادی را اِشغال نمی‌کند. این رمپ ها قیمت بالایی دارند.
  • رمپ‌های چمدانی: طراحی این نوع رمپ همراه با نصب دسته است که حمل کردن را آسان‌تر می‌کند و برای استفاده در ورودی‌های پله‌دار طراحی شده است. این مدل هم قابل جمع شدن است و ارتفاع آن به 5 تا 15 سانتی‌متر می‌رسد.
  • رمپ‌های جداشونده: از این مدل بیشتر در منازل مسکونی استفاده می‌شود و طراحی آن به صورت قطعات جدا از هم است که قطعات را به راحتی می‌توان از یکدیگر جدا کرد یا بهم متصل کرد. از آلومینیوم ساخته می‌شود و سبک‌تر از مدل‌های دیگر است.
  • رمپ‌های دائمی: معمولاً از جنس بتن یا چوب هستند و در محل موردنظر به صورت ثابت نصب می‌شوند. استفاده از این رمپ‌ها به مجوز ساختمانی نیاز دارند و پس از نصب قابل تنظیم نیستند.

مکانی که می‌خواهید در آنجا از رمپ استفاده کنید

اکثر افراد از رمپ در جلوی درب ورودی استفاده می‌کنند. با این حال قاعده‌ای کلی وجود ندارد و هستند کسانی که رمپ را در پارکینگ خانه‌هایشان نصب می‌کنند. با دقت فکر کنید که کارآیی آن در کدام قسمت بیشتر است، به خصوص اگر از رمپ دائمی استفاده می‌کنید.

رمپ دائمی یا قابل حمل؟

هر دو مدل کارایی خوبی دارند ولی انتخاب دائمی بودن یا قابل حمل بودن آن به مکانی که می‌خواهید از آن استفاده کنید و همچنین به نیازهای شما بستگی دارد. ممکن است نصب رمپ دائمی در منطقه مسکونی‌تان برای اهالی محل دردسرساز باشد، در این صورت استفاده از یک مدل نیمه‌دائمی منطقی به نظر می‌رسد.

رمپ‌های قابل حمل به نسبت سایر مدل‌ها کوچک‌تر هستند که این امر به خودی خود موجب آسان‌تر شدن حمل و نقل آن  می‌شود. می‌توانید آن را به راحتی جمع کنید و در ماشین خود جابه‌جا کنید و یا در انبار نگهداری کنید و در زمان‌های مورد نیاز استفاده کنید. این نوع رمپ برای استفاده‌ی دائمی و طولانی مدت طراحی نشده‌اند و از لحاظ قیمت ارزان‌تر هستند.

اندازه و طول

برای هر 3 سانتی‌متر ارتفاع حداقل باید 30 سانتی‌متر رمپ استفاده شود. بنابراین اگر ارتفاع سطح مسطح تا درب حدود 25 سانتی‌متر باشد، به رمپی با حداقل 304 سانتی‌متر طول نیاز داریم. پیروی از این قاعده‌ی کلی به شما در مطمئن شدن از تند نبودن شیب و پیمایش بی‌دردسر ویلچر کمک می‌کند. طول و اندازه‌ی رمپ به شرایط و محیط زندگی شما بستگی دارد، با این وجود در مورد طول آن کوتاهی نکنید و ایمنی را فدای هیچ چیز نکنید. همچنین در نظر گرفتن عرض نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. دستورالعمل انجمن معلولیت آمریکا گفته است که حداقل طول مناسب برای یک رمپ 91 سانتی‌متر است. بعد از لحاظ کردن اندازه، به شرایط آب و هوای منطقه‌ی خود نیز توجه کنید، به طور مثال، اگر در منطقه‌ای هستید که بارش برف در آن زیاد است، مطمئن شوید که تجهیزات کافی برای برف‌روبی و فضای لازم برای انجام این کار را دارید.

وزن

رمپ‌های مختلف توان متفاوتی در تحمل وزن‌های مختلف دارد. به مجموع وزن ویلچر و وزن فردی که از آن استفاده می‌کند توجه کنید.

قیمت رمپ ویلچر

هزینه‌ی رمپ ویلچر به موارد گوناگونی از قبیل اندازه، جنس، و نوع ساختار بستگی دارد. شرکت لرد مدل اکو رمپ سیار خود را که در میان رمپ های موجود مقاومت بالا و قیمت مناسبی دارد طرحی و ساخته است. اکو رمپ لرد را می توانید در کیف محصول حمل کنید و حتی امکان پیچ شدن به زمین هم وجود دارد.


[1]  آژانس ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های خانگی و بهداشتی، تورنتو، کانادا

آخرین مطالب لرد

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *