مناسب سازی شهرها چگونه اتفاق می افتد؟

آخرین مطالب لرد

مناسب سازی شهرها

مناسب سازی شهرها چگونه اتفاق می افتد؟

سازمان بهداشت جهانی اظهار کرده است که 15 درصد جمعیت جهان را افراد دارای معلولیت تشکیل داده‌‌اند. با افزایش جمعیت در جهان، افراد بیشتری تمایل به زندگی در شهرها خواهند داشت. این بدان معناست که تعداد افراد دارای معلولیت در شهرها زیاد خواهد شد و درنتیجه به امکانات بیشتری برای زندگی کردن نیاز دارند. همزمان با بزرگ شدن شهرها باید درمورد پیشرفت شهرها و اینکه چه کسانی در این شهرها زندگی می‌کنند، فکر کنیم.

افراد دارای معلولیت می‌توانند جوان، سالمند، زن، مرد، و از هر نژاد و قومیتی باشند.

سالیان سال شهرها بدون توجه به نیازهای افراد معلول ساخته می‌شدند، هیچ‌کس به تأثیری که موانع فیزیکی و اجتماعی بر افراد معلول دارد، فکر نمی‌کرد.

اگر شهرسازی با قابلیت دسترسی برای همه‌ی افراد، چه از نظر جسمانی سالم و چه دارای معلولیت، صورت بگیرد، افراد معلول احساس می‌کنند که از نظر اجتماعی پذیرفته شده‌اند. سیاست عدم تبعیض هم حامی حق مسکن برای افراد معلول است و در جهت دست یافتن به این مهم فعالیت می‌کند.  

در این مطلب موضوع طراحی و ساخت امکانات شهرهای آینده به نحوی که برای همه افراد دسترس‌پذیر باشد و مانعی برای افراد دارای معلولیت محسوب نشود، به زبانی ساده بیان شده است. مطالعات زیادی برای دست یافتن به مناسب سازی شهرها در حال انجام است و افراد دارای معلولیت محور اصلی و مرکزی این مطالعات هستند.

چرا دسترس‌پذیری شهرها از اهمیت به سزایی برخوردار است

در نظر نگرفتن عدم مشارکت افراد معلول در برنامه‌ریزی شهری یک مشکل بزرگ محسوب می‌شود. هر چه مشارکت افراد معلول در سطح اجتماعی بیشتر باشد، به برنامه‌ریزان شهری کمک می‌کند تا راحت‌تر درباره‌ی موانع و محرومیت‌های گوناگونی که این افراد در زندگی روزمره با آن روبرو می‌شوند، فکرکنند.

مناسب سازی و دسترس‌پذیری کلید داشتن شهری فراگیر است

توافق‌نامه‌های جهانی در صورت ساختن شهرهایی با امکانات دردسترس برای همه‌ی افراد، موفقیت‌آمیز خواهد بود. اگر دسترسی به امکانات شهری ضعیف باشد، افراد معلول بیشتر و بیشتر کنار گذاشته خواهند شد. برنامه‌ریزان شهری برای اطمینان از فراگیر بودن و مناسب سازی شهرها تحت فشار بسیار زیادی هستند. اگر مسکن، حمل و نقل، آموزش، استخدام، خدمات بهداشتی، و فناوری اطلاعات در دسترس افراد معلول نباشد، با تبعیض روبرو می‌شوند. این محرومیت به معنای فرصت‌های کمتر برای آموزش، استخدام، و مشارکت اجتماعی و سیاسی است. منظور ما از شهری با برنامه‌ریزی مناسب این است که افراد معلول، خانواده‌هایشان، و حتی جامعه شادتر باشند و از نظر مالی شرایط بهتری داشته باشند.

شهرسازی برای تنوع انسانی، برابری و شمول اجتماعی  

شهرسازی برای تنوع انسانی، برابری و شمول اجتماعی روز به روز بیشتر می‌شود. شهرسازیِ فراگیر و دسترس‌پذیر یعنی افراد معلول از نظر اجتماعی در نظر گرفته شده‌اند و دارای حق برابر برای دسترسی به خدمات اجتماعی و اشتغال هستند. طراحی شهرها به این نحو نمایانگر این موضوع است که برنامه‌ریزان شهری به تمام نیازهای شهروندان فکر می‌کنند. در این شهرها همه‌ی افراد می‌توانند به همه‌ی امکانات اجتماعی دسترسی داشته باشند و برای انجام این کار احساس قدرت می‌کنند. در شهر فراگیر به تفاوت‌های جسمانی افراد توجه می‌شود و موانع را از بین می‌برند. این بدان معناست که تمام افراد با توانمندی‌های متفاوت شانس یکسان و بهتری برای مستقل زندگی کردن دارند.

چگونه از دسترس‌پذیری شهرها اطمینان حاصل کنیم

  • اجازه دهید افراد هر طور که دوست دارند در سطح شهر تردد کنند، برای مثال، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، و ویلچر.
  • استفاده از ماشین را کاهش دهید و سطح کیفی حمل و نقل عمومی را ارتقاء دهید.
  • شهرها را با در نظر گرفتن همه‌ی افراد درتمام سنین و با توانمندی‌های مختلف طراحی کنید.
  • خانه‌ها را در نزدیکی مغازه‌ها، مدارس، و محل کار بسازید.
  • فضاهای عمومی و امکانات شهری را ایمن و قابل دسترس برای همه‌ی افراد در هر سن و با هر توانمندی قرار دهید، به طور مثال؛ کتابخانه‌ها و مراکز ورزشی
  • مطمئن شوید که ورود به ساختمان‌های قدیمی و حتی ساختمان‌های جدید راحت و بی‌دردسر است، و در شرایط اضطراری به راحتی ساختمان تخلیه می‌شود.
  • ساختمان‌های عمومی و فضای سبز دسترس‌پذیر ایجاد کنید.

چگونه مطمئن شویم که شهرسازی عادلانه است

  • سطح کیفی خدمات بهداشتی و ایمنی را برای جمعیت حساس بهبود ببخشید، برای مثال برای کودکان و سالمندان
  • خانه‌هایی با امکانات متنوع بسازید، به خصوص خانه‌هایی که مخصوص افراد معلول طراحی شده است.
  • برای قشر کم‌درآمد و متوسط جامعه خدمات عمومی، امکانات و مراقبت‌های بهداشتی فراهم کنید.
  • از جمعیت حساس در برابر بلایای طبیعی محافظت کنید.

چگونه می‌توان مطمئن شد که مردم می‌توانند در توسعه‌ی طرح‌های شهری مشارکت کنند

  • خواهان مشارکت همه‌ی گروه‌های مختلف در برنامه‌ریزی شهری باشید، از جمله مقامات محلی، اعضای شورا، برنامه‌ریزان، توسعه‌دهندگان
  • مطمئن شوید که در فرآیند برنامه‌ریزی طیف وسیعی از تمامی نسل‌ها، سنین مختلف، قومیت‌های گوناگون، جنسیت و افراد معلول در نظر گرفته می‌شود.
  • با شورای شهر و ریش سفیدان محل تعامل داشته باشید.
  • اطلاعات را به زبان‌های مختلف و در فرمت‌های گوناگون دردسترس قرار دهید.
  • مشارکت‌کنندگان باید در تمام مراحل فرآیند مشارکت داشته باشند.

چگونه می‌توان از دسترس‌پذیری طرح‌های شهری  و پیروی از قوانین اطمینان حاصل کرد

  • تصاویر بصری به روز برای حمایت از طرح‌های شهری
  • مطمئن شدن از هماهنگی برنامه‌ریزی شهری در این حوزه با برنامه‌های منطقه‌ای، دولتی، و ملی
  • مطمئن شوید که برنامه‌ریزی‌ها با قوانین ضد تبعیض هماهنگ است.
  • مطمئن شوید که تمام مراحل برنامه‌ریزی با ذکر جزئیات توضیح داده می‌شود.

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *