مناسب سازی محل کار و نکات مهم آن

آخرین مطالب لرد

مناسب سازی محل کار

مناسب سازی محل کار و نکات مهم آن

مناسب سازی محل کار موضوعی است که بسیاری از کارفرماها ممکن است به آن توجه نکنند. ممکن است شما مدیری باشید که دوست دارید فضای کافی برای همه‌ی کارمندان و مهمانانی که از ویلچر استفاده می‌کنند، وجود داشته باشد و دسترسی به تمام قسمت‌ها تحت هر شرایطی  برای آنها فراهم باشد. با این حال هنگامی که از رمپ ویلچر صحبت می‌کنیم، برخی از مدیران شرایط مورد نیاز و اولیه‌ی آن را نمی‌دانند. به همین دلیل است در این مطلب به ذکر برخی نکات مهم و ضروری پرداخته‌‌‌ایم. در این مقاله تمام نکات و قوانینی که نیاز است تا درباره‌ی نصب رمپ بدانید، گنجانده شده است. همچنین نکاتی درباره‌ی مناسب‌سازی فضای محل کارتان برای ویلچر را قید کردیم.

اندازه‌گیری دقیق برای مناسب سازی

مهم‌ترین و اولین‌ نکته‌ای که باید در مورد رمپ ویلچر در نظر بگیرید، اندازه‌گیری دقیق است. مطابق استاندارد جهانی، تمام رمپ‌ها باید به شکل زیر باشد:

  • فضایی مسطح به اندازه‌ی حداقلی 5*5 در بالای رمپ باید وجود داشته باشد. این فضا برای اطمینان از حرکت ایمن ویلچر پس از رسیدن به سطح بالای رمپ است.
  • نسبت شیب آن از زمین باید 1:12 باشد. یعنی برای هر 1 سانتی‌متر ارتفاع عمودی باید 30 سانتی‌متر شیب وجود داشته باشد. این میزان شیب برای این است که خود رمپ به تنهایی شیب‌دار نیست و پیدا کردن اندازه‌ی دقیق برای آن نیازمند محاسبات پیچیده است. اگر رمپ فاقد سطح مسطح باشد نباید بیش از 9 متر طول داشته باشد. این متراژ از آن جهت انتخاب شده است که طولانی بودن آن می‌تواند خسته‌کننده باشد و ممکن است حوادثی نیز در طول مسیر اتفاق بیافتد. حداقل عرض مناسب حدود یک متر است. در بعضی شرایط یا مکان‌ها نیاز به عریض‌تر کردن عرض است. به مکان و شرایطی که می‌خواهید رمپ را در آنجا نصب کنید، توجه لازم را بفرمایید. اگر در بالای رمپ از سکویی استفاده می‌کنید که پس از آن باید به یک سمت (چپ یا راست) گردش داشته باشید، حداقل فضای مناسب برای آن باید 5*5 باشد، دقیقاً هم‌اندازه‌ی سطح مسطح. مجدداً تکرار می‌کنیم که شرایط محیط را حتماً در نظر بگیرید. نرده‌ها باید حدود 88 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشند و در هر دو طرف رمپ نصب شوند.

این اعداد و ارقام استاندارد جهانی هستند، اما شما باید شرایط محیطی مکانی که می‌خواهید رمپ را در آن نصب کنید را در نظر بگیرید. در صورت رعایت کردن این نکات رمپ‌های گوناگون و متنوعی برای انتخاب وجود دارد. البته موارد و نکات دیگری در مورد فضا و ویلچر مورد استفاده نیز وجود دارد که باید به آن توجه کنید.

پارکینگ‌های اختصاصی

علاوه بر رعایت کردن میزان شیب، طول و عرض موردنیاز، توصیه می‌کنیم فضایی را برای پارک کردن ویلچر طراحی کنید. داشتن حداقل یک جای پارک برای معلولین در محل کار و شرکت‌ها به صورت یک قاعده‌ی کلی پذیرفته شده است. این پارکینگ اختصاصی باید در نزدیکی درب‌های ورودی باشد، در این صورت افراد مسافت کمتری را برای رسیدن به محل کار خود یا محل کار شما طِی می‌کنند. مطمئن شوید که این فضا به اندازه‌ی کافی بزرگ است تا ماشین‌های مناسب حمل ویلچر را در خود جای دهد.

برای مشخص کردن فضای اختصاصی پارک ویلچر و تفکیک آن از سایر فضاهای پارکینگ باید از نمادهای شناخته شده‌ی بین‌المللی استفاده کنید. حتماً این فضا و نماد مختص آن را با رنگ مشخص کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید که چند کارمند یا مهمان به این فضا در محل کار شما نیاز دارند که براساس آن به طراحی فضای مورد نیاز خود بپردازید. این پارکینگ‌های اختصاصی دسترسی مطمئن به رمپ و محل کار شما را فراهم می‌کنند.

راه‌های ورودی و راهروها

اگر راهروها و درب‌های ورودی محل کارتان به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست، رعایت کردن اندازه‌های دقیق رمپ هیچ فایده‌ای ندارد. به همین دلیل باید به مناسب‌سازی راهروها و درب‌های ورودی هم فکر کنید. در صورت امکان باید عرض تمام درب‌ها، مخصوصاً درهای ورودی و درهای مورد استفاده بعد از سطح شیب‌دار حداقل یک متر یا بیش‌تر باشد. اگر درب‌های ورودی و راه‌های ورودی به اندازه‌ی کافی عریض نباشد، ویلچر به سختی از آن عبور می‌کند و موجب دردسرهایی هم می‌شود. شاید نیاز باشد از سطح شیب‌دارهای کوچک و قابل حمل برای ورود و خروج راحت‌تر از درب‌های ورودی استفاده کنید. اگر از درب‌های دوطرفه استفاده می‌کنید باید چرخش آن به سمت داخل باشد نه به سمت بیرون، به این ترتیب به راحتی باز و بسته می‌شوند و مانعی برای فردی که از ویلچر استفاده می‌کند محسوب نمی‌شود.

سایر نکات مربوط به مناسب سازی محل کار

وقتی صحبت از مناسب‌سازی محل کار برای ویلچر به میان می‌آید باید چند نکته‌ی دیگر را هم در نظر بگیرید. باید به داشتن توالت مناسب معلولان نیز فکر کنید، که بتوانند با خیال راحت همراه با ایمنی لازم از آن استفاده کنند. شما هم می‌توانید فضایی را به طور اختصاصی برای آنها طراحی کنید و هم می‌توانید در همان فضای سرویس بهداشتی قسمتی را برای معلولان مناسب‌سازی کنید. همچنین باید قسمتی را برای نگهداری ویلچر در داخل دفتر داشته باشید. به این ترتیب کارمندان می‌توانند پشت میز خود بشینند و ویلچر آنها هم جلوی دست و پا نباشد. با همه‌ی این تفاسیر بهتر است تا درباره‌ی همه‌ی این موارد با کارمند معلول خود که از ویلچر استفاده می‌کند، مشورت کنید. از آنها بپرسید چه کارهایی باعث می‌شود تا بتوانند راحت‌تر و با سختی کمتری کار کنند. بدین صورت از نکاتی که باید رعایت کنید و همچنین رمپ مورد نیاز خود آگاهی لازم را بدست می‌آورید.

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *