با کمترین هزینه مناسب سازی هتل خود را انجام دهید

آخرین مطالب لرد

هزینه مناسب سازی هتل

با کمترین هزینه مناسب سازی هتل خود را انجام دهید

علاوه بر اینکه هتل‌ها باید از ابتدایی‌ترین امکانات برای افراد دارای معلولیت مثل آسانسور و رمپ برخوردار باشند و حداقل یک اتاق متناسب با شرایط این افراد داشته باشد، همچنین باید مکان‌های عمومی و امکانات رفاهی را برای این مهمانان مناسب سازی کنند. مناسب سازی هتل باعث می‌شود آن‌ها نیز به‌خوبی دیگران بتوانند از تمام امکانات هتل استفاده کنند. مسافران دارای معلولیت اغلب با مشکلات دسترسی به امکانات و خدمات هتل مواجه می‌شوند، ما در این مقاله به هزینه مناسب سازی امکانات و وجود برخی از امکانات خاصی که هتل‌ها برای افراد دارای معلولیت در نظر می‌گیرند، می‌پردازیم.

خدمات حمل‌ونقل رایگان هتل‌

مسافران به‌محض رسیدن به فرودگاه، ایستگاه قطار و یا ترمینال، باوجود خدمات حمل‌ونقل رایگان هتل‌ها دیگر لازم نیست نگران چگونگی رسیدن به محل هتل باشند. بسیاری از هتل‌ها خدمات حمل‌ونقل رایگان را به مهمانان خود ارائه می‌دهند. حال اگر این سرویس‌ها به بالابر ویلچر مجهز نباشند، افراد دارای معلولیت در همان ابتدای سفر با مشکلاتی مواجه می‌شوند. بنابراین هتل‌هایی که خدمات حمل‌ونقل رایگان را به مهمانان خود ارائه می‌دهد، باید همین خدمات را به مهمانان دارای معلولیت نیز ارائه دهند. این کار در جزیره کیش می‌تواند از طریق تاکسی‌های سیاه‌رنگ اتفاق بیوفتد. در سایر شهرهای ایران داشتن خودرویی که فرد سالمند یا دارای معلولیت بتواند با ویلچر وارد خودرو شود امکان‌پذیر نیست.

راه‌حل برای حمل‌ونقل معلولان چیست؟

با توجه به نوع خودروهای موجود در ایران، یافتن خودروی مناسب سازی شده بسیار سخت و دشوار است. چاره کار در چنین شرایط استفاده از خودروهایی است که صندوق بزرگی دارند. خودروهای شاسی‌بلند به دلیل ارتفاع زیاد از سطح زمین گزینه مناسبی نیستند. کراس اورهایی که صندوق بزرگی دارند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. مخصوص اگر فرد دارای معلولیت از ویلچر برقی استفاده می‌کند. هتل‌هایی که در شهرهای توریستی وجود دارند برای جذب مهمانان دارای معلولیت می‌توانند موضوع حمل‌ونقل را در نظر بگیرند.

بخش پذیرش هتل

هتل‌هایی که به مهمانان دارای معلولیت خود توجه می‌کنند، در بخش پذیرش علاوه بر کانترهایی با ارتفاع استاندارد، کانتری را هم با ارتفاع کمتر برای این افراد در نظر می‌گیرند تا هنگام برقراری ارتباط با پرسنل پذیرش، ارائه مدارک موقع ورود، دریافت و تحویل کلید اتاق و… مشکلی نداشته باشند. اگر به هر دلیلی این امکان وجود ندارد که کانتر در بخشی ارتفاع متفاوت داشته باشد کارمندان بخش پذیرش باید گزینه جایگزین برای این موضوع در نظر بگیرند. قرار دادن یک میز که ارتفاع مناسب دارد و کمک به پر کردن فرم‌ها می‌تواند هزینه زیادی نداشته باشد ولی حس خوبی به مشتری شما می‌دهد.

میز رستوران هتل

شاید دیده باشید که روی برخی از میزهای رستوران‌های هتل، تابلو کوچکی با تصویر ویلچر قرار دارد. این میزها کوتاه‌تر از میزهای دیگر است و مخصوص افراد دارای معلولیتی است که از ویلچر استفاده می‌کنند. وجود چنین امکاناتی باعث می‌شود که این افراد با تسلط بیشتری غذا بخورند. قانون معلولین می‌گوید ۵ درصد از میزهای هتل‌ها باید به این افراد اختصاص یابد. ارتفاع میز بهتر از 68 سانتیمتر باشد و مانند تصویر زیر جای کافی برای جاپایی ویلچر داشته باشد.

هزینه مناسب سازی هتل
هزینه مناسب سازی هتل

کانترهای رستوران هتل

بسیاری از هتل‌ها بوفه قهوه دارند و یا در رستوران‌هایشان غذاها را به‌صورت سلف سرویس ارائه می‌دهند. کانترهای این قسمت‌ها معمولاً بالا نصب می‌شوند و از دید افراد دارای معلولیتی که از ویلچر استفاده می‌کنند خارج است. در قسمت‌هایی از رستوران، کانترهای کوتاه‌تر وجود دارد تا این افراد هم بتوانند غذاها را ببینند و یا خودشان بتوانند برای خود غذا بکشند.

بالابر مخصوص استخر

اگر تابه‌حال برای سفر به یک هتل رفته باشید، می‌دانید که شیرجه زدن در استخر می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد؛ اما اگر دارای محدودیت حرکتی باشید و از ویلچر، واکر و یا عصا استفاده کنید، این می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

برخی از هتل‌ها به بالابرهای مخصوص استخر مجهز هستند تا به مهمانانی که دارای معلولیت هستند، برای استفاده راحت‌تر از استخر کمک کنند و آن‌ها هم بتوانند مانند همه مهمانان از امکانات هتل استفاده کنند.

نکات استفاده از بالابر مخصوص استخر

قانون افراد دارای معلولیت می‌گوید که بالابرهای مخصوص استخر، در ساعات کاری استخر باید در دسترس باشند؛ بنابراین باید قبل از شروع ساعات کاری استخر، از شارژ داشتن باتری‌های این بالابر اطمینان حاصل کرد.

نکته دیگری که درباره این موضوع باید در نظر گرفت این است که کارکنان باید برای کار با این دستگاه‌ها آموزش‌های کامل را دیده باشند تا باعث مشکلات بیشتری نشوند.

ویلچر ساحلی

چرخ‌های ویلچرهای استاندارد معمولاً برای شن و ماسه در نظر گرفته نشده‌اند و به‌سختی در ساحل حرکت می‌کنند و همچنین افراد دارای معلولیت نمی‌توانند با ویلچرهای خودشان داخل دریا بروند. بنابراین هتل‌هایی که ساحل و دریا دارند به ویلچر ساحلی مجهز هستند و آن را به‌صورت امانت و بدون هیچ هزینه‌ای در دسترس افراد دارای معلولیت قرار می‌دهند.

ویلچر ساحلی وسیله‌ای است برای افراد دارای معلولیت تا مانند بقیه افراد، به‌آسانی به ساحل و دریا بروند. ویلچرهای ساحلی چرخ‌های بزرگ و پهنی دارند که به‌راحتی روی شن و ماسه‌ها حرکت می‌کند و دارای روکش ضدآب هستند که بدون هیچ مشکلی می‌توان با آن به داخل دریا رفت.

تخت ساحلی

در هتل‌هایی که ساحل و دریا دارند، علاوه بر این‌که رمپ‌های چوبی در سرتاسر ساحل وجود دارد و دسترسی به همه جای ساحل را برای افراد دارای معلولیت آسان کرده است، تخت‌های ساحلی متناسب با شرایط جسمانی این افراد نیز در ساحل‌ها وجود دارد تا افراد با راحتی بیشتری بتوانند از ساحل و آفتاب گرفتن استفاده کنند.

این تخت‌ها ارتفاع و عرض بیشتری از تخت‌های استاندارد ساحلی دارد؛ ارتفاع آن تقریباً با ارتفاع ویلچرها یکسان است؛ برای این‌که افراد بتوانند بدون این‌که تعادل خود را از دست بدهند روی تخت بروند و یا از روی تخت به ویلچر بروند. دلیل بیشتر بودن عرض این تخت‌ها از دیگر تخت‌های استاندارد برای این است که افراد بتوانند به‌راحتی و با امنیت بیشتری روی تخت جابه‌جا شوند.

همچنین در زیر این تخت‌ها ۴ چرخ کوچک وجود دارد تا به‌راحتی بتوان تخت را جابه‌جا کرد.

کارکنان آموزش دیده

برخی از کارمندان هتل‌ها به زبان اشاره مسلط هستند و بدون هیچ هزینه‌ای در صورت درخواست از سمت مهمانان کم‌شنوا و ناشنوا، در دسترس آنان قرار می‌گیرد. و یا برخی از کارمندان شیوه‌های جابه‌جایی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی را آموزش می‌بینند تا در صورت لزوم و در شرایط بحرانی مانند افتادن افراد، به آنان کمک کنند.

تابلوهای راهنما

تابلوهای راهنما برای دسترسی به‌جاهای مختلف هتل، باید برای افراد دارای معلولیت‌هایی بینایی نیز قابل‌استفاده باشد. این تابلوها باید دارای حروف لمسی و خط بریل باشند، رنگ نوشته روی تابلوها با پس‌زمینه‌شان تضاد داشته باشند (مثلاً متن تیره در پس‌زمینه روشن)، نوشته‌ها با حروف بزرگ و با فونت خاصی نوشته شده باشند و تابلوها در محل ثابتی در سرتاسر ساختمان نصب شده باشند تا فردی که نابینا یا کم‌بیناست بداند همیشه اطلاعات موردنیاز را از کجا پیدا کند.

مناسب سازی سرویس بهداشتی و حمام

مناسب سازی سرویس بهداشتی هتل می‌تواند با کمترین هزینه انجام شود. خرید دستگیره کمکی استیل کار بسیار راحتی است ولی می‌تواند ایمنی افراد دارای معلولیت و سالمندان را بالا ببرد. توصیه می‌شود حتماً دو دستگیره کمکی استیل در سرویس بهداشتی نصب کنید.

سخن پایانی

علاوه بر موارد گفته‌شده، نکته مهم پایانی این است که تمام خدماتی که در هتل‌ها ارائه می‌شود باید برای همه مهمانان برابر باشد. یعنی اگر مهمانانی که دارای معلولیت نیستند می‌توانند سریع و آسان از خدمات حمل‌ونقل استفاده کنند، مهمانان دارای معلولیت نیز باید این خدمات مشابه را داشته باشند.

بنابراین خدمات ارائه‌شده به افراد دارای معلولیت، باید به‌اندازه خدمات ارائه‌شده به سایر افراد ازنظر هزینه، برنامه زمانی، زمان پاسخگویی، ساعات کار، مکان و ساعات تحویل و… مشابه باشد. در ادامه لیست هتل ها و اقامتگاه هایی که شرایط اولیه برای حضور افراد دارای معلولیت را دارند لیست شده اند. (برای اضافه شدن به لیست با ما تماس بگیرید)

هتل نگارستان کاشان

اقامتگاه بومگردی خانه دوست قشم (سوزا)

اقامتگاه توفیق قشم (روستای دیرستان)

اقامتگاه بومگردی گیلمار (گیلان)

هتل رستوران صیادی (زیباکنار- گیلان)

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *