نکاتی برای حفظ سلامتی پس از ضایعه نخاعی

آخرین مطالب لرد

سلامتی پس از ضایعه نخاعی

نکاتی برای حفظ سلامتی پس از ضایعه نخاعی

حفظ سلامتی بعد از ضایعه نخاعی بسیار اهمیت دارد. کاملاً قابل درک است که پس از آسیب نخاعی (به اختصار SCI) عادات خودمراقبتی مانند، رژیم غذایی مناسب و ورزش، به آسانی از بین می‌روند. با این وجود شروع مجدد برای بدست گرفتن کنترل سلامتی خود می‌تواند بسیار راحت باشد. در این مطلب به 5 نکته‌ی عالی برای بهبود و حفظ سلامتی پس از آسیب طناب نخاعی اشاره می‌کنیم.

  1. منظم ورزش کردن

افراد در دوران بهبودی پس از آسیب و بروز ضایعه نخاعی در بیمارستان توانبخشی بستری می‌شوند. آنها در بیمارستان تحت درمان فیزیوتراپی و کاردرمانی قرار می‌گیرند. کادر درمانی مرکز توانبخشی آگاهی‌های لازم درباره‌ی نوع تمرین و تجهیزات مناسبِ سطح آسیب شما را دارند. آنها اغلب برنامه‌ا‌ی پیشنهادی از تمرین‌های مورد نیاز و مناسب برای بهبودی شما را در اختیارتان قرار می‌دهند که می‌توانید پس از بازگشت به خانه انجام دهید. این اولین مرحله به سمت حفظ سلامت جسمی پس از آسیب طناب نخاعی است.

ورزش کردن پس از آسیب نخاعی فقط به معنی داشتن بدنی خوش فرم نیست. ورزش کردن در این شرایط توانایی نفس کشیدن، گردش خون و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد.

چند پیشنهاد برای ورزش کردن با ضایعه نخاعی

از یک فیزیوتراپیست بخواهید تا به خانه‌ی شما بیاید یا به یک کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنید. آنها دانش و توانایی لازم برای ارائه‌ی برنامه‌ی ورزشی مناسب به شما را دارند، حتی می‌توانند تجهیزات ورزشی مناسب با سطح آسیب شما را برای محل زندگی‌تان توصیه کنند. علاوه بر این، برخی از مراکز درمانی دارای سالن ورزشی هستند که با پرداخت هزینه ماهانه می‌توانید از امکانات و تجهیزات آنجا استفاده کنید. البته ممکن است به نسخه پزشکی شما نیاز باشد.

علاوه بر این، ممکن است بخواهید در یک باشگاه محلی ثبت‌نام کنید و با مربی باتجربه آنجا به صورت فردی تمرین کنید. اینترنت نیز منبع اطلاعاتی خوبی است که اطلاعات بیشماری از برنامه‌های تمرینی ارزان و آسان برای افراد مبتلا به آسیب طناب نخاعی، از جمله فلج چهار اندام، دارد. انجام بسیاری از این تمرین‌های روزانه به تنهایی یا به کمک یک همراه آسان است.

  • پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم

غذاها و نوشیدنی‌هایی که انتخاب می‌کنیم می‌تواند قدرت تغذیه یا آسیب رساندن به بدن ما را داشته باشند. زمانی که صحبت از حفظ سلامتی پس از آسیب نخاعی در میان باشد، تفکر درباره‌ی رژیم غذایی و غذایی که می‌خوریم، اهمیت به سزایی دارد.

پس از اینکه به آسیب طناب نخاعی دچار شدم، هدفم این بود که به اندازه‌ی کافی قوی و سلامت بمانم تا کارهای روزانه‌ام را خودم انجام دهم. بنابراین، برای کمک به حفظ و ساخت بافت عضلانی سعی کردم پروتئین کافی مصرف کنم. همچنین مصرف فیبر برای بهبود عملکرد روده‌ها بسیار خوب است. شما باید اطمینان حاصل کنید که تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی توصیه شده که بدن‌تان به آن نیاز دارد را مصرف می‌کنید. این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سطح انرژی و جلوگیری از بیمار شدن شما لازم است.

به شخصه دوست دارم در رژیم غذایی خود از مقدار زیادی میوه، سبزیجات، و گوشت سالم استفاده کنم و از درست کردن آبمیوه و اسموتی در خانه لذت می‌برم.

اولین قدم برای رسیدن به یک رژیم غذایی سالم پس از آسیب طناب نخاعی، مشورت با پزشک تغذیه است.

  • معاینات منظم و قرار دادن واکسیناسیون سالانه در اولویت

صحبت و مشورت با پزشک برای فعال ماندن در حفظ سلامت خود بسیار کارآمد است. من خودم ترجیح می‌دهم چکاپ سالانه‌ی خود را زیر نظر متخصص خودم انجام دهم. همچنین من به طور منظم و سالانه واکسن آنفولانزا، پنوموکوک، زونا تزریق می‌کنم، زیرا این واکسن‌ها به طور مستقیم با شرایط من در ارتباط هستند. تزریق این واکسن‌ها احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا یا ذات‌الریه را کاهش می‌دهد که می‌تواند برای افراد مبتلا به آسیب طناب نخاعی سخت باشد و آنها را دچار ضعف جسمانی کند.

  • توجه به سلامت روحی و روانی

هنگامی که پای حفظ سلامت پس از آسیب طناب نخاعی در میان است، سلامت روح و روان نیز بسیار مهم است. احساس غم و اندوه فراوان پس از آسیب نخاعی و حتی گذراندن یک دوره غم و اندوه کاملاً طبیعی است. اما با این وجود برای حفظ سلامت روحی خود باید فعال باشید. کمک گرفتن از یک درمانگر یا مشاور فکر بسیار خوبی است.

 باتوجه به نوع بیمه سلامتی خود شاید قادر به رفتن پیش روانشناس یا درمانگر باشید، با پرداخت کمترین هزینه یا حتی بدون پرداخت هزینه. همچنین می‌توانید از طریق اینترنت از حمایت‌های رایگان انجمن‌ها و گروه‌های مرتبط با آسیب نخاعی به صورت رایگان بهره‌مند شوید. دوستانی پیدا کنید که با این نوع آسیب در حال زندگی کردن هستند و با آنها ارتباط بگیرید. امروزه «گفتگو درمانی» آنلاین بسیار گسترده و رایج شده است، که می‌تواند برای افرادی که مشکل حرکتی دارند یا رفت و آمد برای آنها سخت است بسیار مفید باشد.

  • استفاده از لوازم توانبخشی مناسب با نیازهای خود

در پایان، از لوازم توانبخشی مناسب با نیازهای فردی‌تان، از قبیل محصولات مناسب بی‌اختیاری یا سوند استفاده کنید. برای مثال، آیا می‌دانستید افرادی که آسیب نخاعی هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری هستند؟

تاد براون[1]، بنیانگذار 180 مرکز درمانی، با  عفونت دستگاه ادراری عودکننده پس از ضایعه نخاعی درگیر بود. این عفونت‌ها سلامت عمومی بدن او را کاهش داده بودند و باعث احساس خستگی دائمی او شده بود. خوشبختانه برخی از دوستان‌اش، او را به مرکز تخصصی در این زمینه معرفی کردند. سلامت او با استفاده از محصولات تخصصی در این زمینه به تدریج بهبود یافت. او تغییر را در زندگی خود احساس کرد. از این رو، همان تغییر باعث شد تا او 180 مرکز درمانی ایجاد کند. تاد می‌خواست زندگی سایر افراد مبتلا به آسیب نخاعی را از طریق همین مراکز درمانی و شرکت‌های مشتری‌مدار تغییر دهد و سطح کیفیت زندگی آنها را بالا ببرد.

مناسب سازی را فراموش نکنید

یکی از راه های کاهش هزینه های معلولیت مناسب سازی خانه است. استفاده از تجهیزات مناسب سازی مناسب می تواند بار فیزیکی و روانی افراد دارای معلولیت از نوع ضایعه نخاعی را کم می کند. رمپ ویلچر و دستگیره های کمکی گزینه های مهمی هستند.

می‌دانیم که سازگار شدن با زندگی جدید پس از آسیب نخاعی می‌تواند فرآیندی طولانی و سخت باشد. اما با بدست آوردن اطلاعات در مورد چگونگی بهبود بخشیدن سلامت خود و بهبود سطح کیفی زندگی این امر میسر است و نشان می‌دهد که شما در مسیر هستید.


[1]  Todd Brown

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *