شرکت لرد

مناسب سازی خانه برای افراد دارای معلولیت

آخرین مطالب لرد

مناسب سازی خانه

مناسب سازی خانه برای افراد دارای معلولیت

مناسب سازی خانه برای افراد دارای معلولیت اهمیت ویژه ای دارد. تغییرات و مناسب سازی در خانه می‌تواند حرکت کردن در خانه را آسان‌تر کند و برای افراد دارای معلولیت کم‌خطرتر باشد. تغییرات رایج شامل نصب رمپ ورودی، آسانسور پله‌بر، دستگیره کمکی تاشو برای توالت، کفپوش‌های ضد لغزش و سُر خوردن، دستگیره‌های کمکی حمام و مناسب سازی سرویس بهداشتی است.

تغییرات دسترس‌پذیری می‌تواند حرکت کردن را در خانه‌ برای افراد دارای معلولیت را آسان‌تر کند. چیدمان معمولی خانه می‌تواند برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند، چالش‌برانگیز باشد؛ حتی ثابت شده است که برخی از چیدمان‌ها می‌توانند خطرناک هم باشند. این مطلب 20تغییری که می‌توانید در خانه ایجاد کنید را به صورت گام به گام و ریز به ریز آموزش می‌دهد. 8 مورد از این 20 تغییر مقرون‌به‌صرفه است. اگر در حین انجام تغییرات از کمک مالی برخوردار هستید، چند مورد از این تغییرات را برجسته خواهیم کرد تا بهره‌مندی لازم را ببرید.

12 تغییرات دسترس‌پذیری در خانه

تغییرات دسترس‌پذیری را باید از کجا شروع کرد؟ در اینجا 12 تغییر دسترس‌پذیری را که می‌توانید در خانه یا آپارتمان خود برای افراد معلول انجام دهید، مشخص کرده‌ایم. تغییرات دسترس‌پذیری برای افراد مسن این امکان را فراهم می‌کند تا دوران سالخوردگی خود را با راحتی و سهولت بیشتری سپری کنند.

9 تغییرات دسترس‌پذیری برای خانه‌ها

ایجاد تغییرات دسترس‌پذیری راه رفتن و استفاده از وسایل را برای افراد معلول آسان‌تر می‌کند.

  1. بهبود وضعیت ورودی خانه و نصب رمپ
  2. نصب بالابر ویلچر برای ساختمان‌های چندطبقه
  3. مسطح کردن کف خانه برای جابه‌جایی راحت بین اتاق‌ها
  4. نصب کفپوش‌های ضدلغزش
  5. عدم استفاده از فرش و قالیچه در خانه
  6. کم کردن ارتفاع کانتر آشپزخانه
  7. تعویض دستگیره‌های چرخشی با دستگیره‌های اهرمی
  8. اطمینان از کافی بودن نور در محیط
  9. عریض‌تر کردن چارچوب درها و راهروها

بهبود وضعیت ورودی خانه و نصب رمپ

ورود به خانه می‌تواند برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند، مخصوصاً افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند، دغدغه‌ای قابل‌توجه باشد. نصب رمپ ویلچر برای ورودی خانه می‌توانید این نگرانی را تا میزان قابل توجهی برطرف کند. همچنین ورودی‌های عریض‌تر می‌تواند رفت‌وآمد را برای استفاده‌کنندگان از ویلچر راحت‌تر کند.

نصب بالابر پله برای ساختمان‌های چندطبقه

بالا و پایین رفتن از پله‌ها برای افراد دارای نقص حرکتی مشکلی بزرگ است. حتی شرایط رایج، مثل آرتروز، می‌تواند این نوع تردد کردن را دردناک‌تر کند. نصب بالابر پله به افراد دارای مشکل حرکتی کمک می‌کند تا راحت‌تر بین طبقات تردد کنند.

نصب مرتفع‌کننده‌ی توالت یا نصب توالت‌های مرتفع در سرویس بهداشتی

نصب مرتفع‌کننده توالت یا توالت‌هایی با ارتفاع بلند می‌تواند استفاده از توالت را برای افرادی که زانودرد یا کمردرد دارند، آسان‌تر کند. این نوع توالت نیز به عنوان توالت‌های راحتی مرتفع شناخته می‌شوند که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا از درد چمباتمه زدن جلوگیری کنید. اگرچه این نوع توالت‌ می‌تواند برای کودکان دشوار باشد.

نصب کفپوش‌های ضدلغزش در خانه

افراد دارای مشکل حرکتی به احتمال زیاد مشکل تعادل نیز دارند. نصب کف‌پوش‌های ضدلغزش در خانه می‌تواند از زمین خوردن و سقوط جلوگیری کند. برخی از کفپوش‌های ضدلغزش شامل چوب پنبه و فرش‌های کم‌پرز است.

نصب دستگیره‌های کمکی در حمام و اطراف وان

بیشتر حوادثی که در خانه اتفاق می‌افتد می‌تواند به دلیل سطح لغزنده به خاطر ریخته شدن آب باشد. نصب دستگیره‌های کمکی در حمام یا وان می‌تواند به ثبات بیشتر افرادی که چه مشکل حرکتی دارند و چه ندارند کمک کند.

نصب وان ورودی‌دار یا وان بدون ورودی

وارد شدن به یا خارج شدن از وان می‌تواند برای افرادی که مشکل حرکتی دارند سخت باشد. انتخاب وان ورودی‌دار باعث از بین رفتن نیاز به بلند کردن پا برای وارد شدن به وان می‌شود. در وان‌های بدون ورودی با بلند کردن پا برای داخل شدن به درون وان تعادل روی یک پا است که در این نوع وان این مشکل برطرف شده است. بعضی از این وان‌ها ورودی عریض‌تری دارند که برای افراد ویلچری آسان است. به دلیل مشکلات و پیچیدگی‌هایی که دارند به شما توصیه می‌کنیم برای نصب این نوع وان از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

3 تغییر دسترس‌پذیری در سرویس بهداشتی

ایجاد تغییرات دسترس‌پذیری در حمام باعث ایمن‌تر شدن محیط برای افراد معلول می‌شود.

تعویض دستگیره‌های چرخشی با دستگیره‌های اهرمی

گرفتن و چرخاندن دستگیره‌های چرخشی برای برخی از افراد سخت و دشوار است. گزینه‌ی جایگزین آن دستگیره‌های اهرمی است که می‌توانید آنها را بدون دردسر خاصی روی بیشتر درها نصب کنید. برای بعضی از درهای سنتی که تعویض دستگیره ممکن نیست، استفاده از دستگیره دسترس‌پذیر گزینه مناسبی است.

اطمینان از کافی بودن نور محیط خانه

خانه‌هایی با نور کم می‌تواند خطرناک باشد، به‌خصوص برای افرادی که مشکلات بینایی دارند. مطمئن شوید که محیط خانه‌ی شما نور کافی دارد و همچنین از قسمت‌هایی که تغییرات ارتفاعی در آنها انجام دادید، مثل راه‌پله‌ها، غافل نشوید؛ این مناطق بسیار مهم هستند و حتماً باید از نور کافی برخوردار باشند. درصورت نیاز می‌توانید از متخصصین این حوزه استفاده کنید تا نور بعضی از قسمت‌های خانه را بیشتر کنید.

ورودی و راهروهای عریض

درگاه‌های ورودی و راهروها می‌توانند برای افرادی که نقص حرکتی دارند، مشکل و سخت باشد. به خصوص افراد ویلچری ممکن است در فضاهای باریک‌تر دچار مشکل شوند. به منظور ایجاد دسترسی بیشتر برای افراد ویلچری، درگاه‌های در و راهروها را حداقل تا 81.28 سانتی‌متر عریض‌تر کنید.

از قالیچه و پادری استفاده نکنید

اگر قالیچه‌ها و پادری‌ها به خوبی روی سطح زمین ثابت نشوند می‌توانند برای افراد دارای مشکل حرکتی خطرناک باشند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که قالیچه‌ها و پادری‌ها را از حمام و قسمت‌هایی که رفت‌وآمد در آنجا بیشتر است، بردارید. همچنین اگر نمی‌خواهید آنها را بردارید، می‌توانید از نوار چسب‌های ضدلغزش استفاده کنید.

کم کردن ارتفاع کانتر آشپزخانه

کانترهای آشپزخانه و سایر سطوح مرتفع می‌توانند برای برخی از افراد به دلیل ارتفاع‌شان غیرقابل دسترس باشند. افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند به خاطر قرارگرفتن در سطحی پایین‌تر از کانتر آشپزخانه مشکل بیشتری در دسترسی به آن دارند. به منظور ایجاد تغییرات از افراد متخصص کمک بگیرید و کابینت‌ها را در ارتفاعی حدوداً 73.66 سانتی‌متری نصب کنید.

هم‌سطح کردن سطح زمین برای جابه‌جایی راحت بین اتاق‌ها

راه‌رفتن می‌تواند برای افرادی که مشکل حرکتی دارند خطرناک باشد. مطمئن شوید که سطوح کف خانه و قسمت‌های مختلف در یک سطح است؛ حتی یک پله‌ی بسیار کوچک هم می‌تواند باعث زمین خوردن کسی شود. هم‌سطح بودن تمام قسمت‌های خانه حرکت را برای افراد ویلچری آسان‌تر می‌کند.

8 تغییر کم‌هزینه و بدون هزینه

ایجاد تغییرات برای دسترس‌پذیری بیشتر در خانه می‌تواند اقدامی پرهزینه باشد؛ اما خوشبختانه تغییراتی وجود دارد که کم‌هزینه و حتی بدون هزینه هستند و ممکن است بخواهید آنها را برای خانه یا آپارتمان خود درنظر بگیرید. در اینجا 8 روش وجود دارد که دسترس‌پذیری را برای افراد معلول بیشتر می‌کند.

تعویض لامپ‌های رشته‌ای با LED

لامپ‌های رشته‌ای را با لامپ‌های LED بهینه‌تر تعویض کنید. لامپ‌های LED مدرن نسبت به لامپ‌های رشته‌ای روشن‌تر هستند و عمر طولانی‌تری دارند. با توجه به کاهش قیمتی که در این سال‌ها داشته‌اند به جایگزینی مقرون‌به‌صرفه تبدیل شده‌ است.

گیره‌های ضدلغزش برای فرش

اگر در قسمت‌هایی از خانه فرش و قالیچه دارید که می‌خواهید نگه دارید، گیره‌های ضدلغزش تهیه کنید که هم مقرون‌به‌صرفه است و هم می‌توانید آنها را به سطح زمین متصل کنید. گیره‌های ضدلغزش به شما کمک می‌کند تا از ثابت شدن فرش یا قالیچه به سطح زمین و حرکت نکردن آنها مطمئن شوید. بدین ترتیب از لغزش یا سُر خوردن جلوگیری می‌کنید.

از دستیارهای صوتی و چراغ‌های هوشمند استفاده کنید

احتمالاً افرادی که تحرک کمی دارند از استفاده از دستیارهای صوتی و چراغ‌های هوشمند لذت می‌برند. چراغ‌های هوشمند مدرن را می‌توان تقریباً به هر وسیله‌ی روشنایی اضافه کرد و این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوان چراغ‌ها را با فرمان‌های صوتی خاموش و روشن کنید. این تکنولوژی مانع از ورود افراد معلول به اتاق‌های تاریک برای جستجوی کلید برق می‌شود.

نصب مرتفع‌کننده روی توالت فرنگی

نصب توالت‌ فرنگی‌های مرتفع برای افراد معلول کاربردی است، اما در عین حال می‌تواند پرهزینه نیز باشد. درعوض، می‌توانید یک مرتفع‌کننده توالت نصب کنید که جایگزینی کم‌هزینه برای افرادی است که مشکلات حرکتی دارند.

نصب دستگیره کمکی چسبنده یا مکشی

دستگیره‌های کمکی جزو تغییرات ضروری دسترس‌پذیری در خانه‌ها محسوب می‌شوند، زیرا به جلوگیری از سر خوردن یا لغزش در سرویس بهداشتی و اطراف وان کمک می‌کنند. ما مطالب زیادی در رابطه با انواع دستگیره سالمندی در وب سایت لرد قرار داده ایم.

برای جابه‌جایی و حرکت راحت‌تر و آسان‌تر مبلمان را جابه‌جا کنید

اینجا نکته‌ای رایگان وجود دارد که حتی یک ریال هم هزینه نخواهد داشت: مبلمان را جابه‌جا کنید. اگر مبلمان در فضایی مناسب قرار داده شوند، امکان جابه‌جایی برای افراد معلول به‌راحتی و بی‌دردسر فراهم است و این یکی از روش‌های دسترس‌پذیری بدون هزینه است. می‌توانید با کاهش فضاهای باریک و تنگ شروع کنید تا افراد ویلچری و واکردار بتوانند آزادانه و بدون مشکل حرکت کنند.

برای تعیین محل بهتر دوشاخه از سیم رابط استفاده کنید

دسترسی به پریزی که در پایین دیوار قرار گرفته است یا پریزی که پشت مبلمان قرار دارد می‌تواند برای افراد معلول سخت و دشوار باشد. شما می‌توانید برای دسترسی بیشتر و راحت‌تر استفاده از سیم رابط و سه‌راهی را در نظر بگیرید.

استفاده از پادری‌های مناسب سرویس بهداشتی

قبلاً به این موضوع اشاره کرده بودیم که سرویس بهداشتی و حمام‌ها مکان‌هایی در خانه هستند که بیشترین حوادث در آنجا رخ می‌دهد، درنتیجه استفاده از پادری‌هایی از جنس پلاستیک یا آنهایی که ضدلغزش هستند تا حد زیادی از زمین خوردن جلوگیری می‌کند. جنس‌هایی را انتخاب کنید که پشت آنها به سطح زمین می‌چسبد.

سؤالات متداول

بازسازی و تغییرات دسترس‌پذیری در خانه برای بهبود میزان دسترسی به امکانات می‌تواند دشوار باشد، اما به حذف دشواری‌های روزانه که افراد معلول با آن روبرو هستند کمک می‌کند. در اینجا برخی از رایج‌ترین سؤالات را به همراه پاسخ آنها ذکر کرده‌ایم تا به شما در تصمیم‌گیری‌های مهم و ضروری کمک کند.

تغییرات دسترس‌پذیری چیست؟

تغییرات دسترس‌پذیری، اصلاحات و تغییراتی هستند که در محیط انجام می‌شود تا رفت و آمد را برای افراد معلول کم‌خطرتر و راحت‌تر کند. تغییرات دسترس‌پذیری برای محافظت از خود و افرادی که دوستشان دارید در برابر خطرات ضروری است.

چگونه اتاقمان را مطابق با استانداردهای طراحی دسترس‌پذیری برای آمریکایی‌های معلول تغییر دهیم؟

تغییر و بازسازی اتاق مطابق با استانداردهای دسترس‌پذیری آمریکایی می‌تواند یک کار طولانی‌مدت باشد، زیرا ممکن است به تغییرات جزئی و دقیقی نیاز داشته باشد. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد تغییرات دسترس‌پذیری از متخصصین این حرفه کمک بگیرید.

چگونه ساختمان‌ها را برای افراد معلول دسترس‌پذیرتر کنیم؟

توصیه می‌کنیم برای دسترس‌پذیرتر کردن خانه‌ها از ورودی خانه شروع کنید. اگر ورودی خانه دارای پله است، نصب رمپ اولین گام مهمی است که می‌توانید در این راستا بردارید. زیرا دسترسی را برای افراد معلول و ویلچری آسان‌تر می‌کند. علاوه‌براین، عریض‌تر کردن درب ورودی حرکت کردن را برای ویلچر آسان‌تر می‌کند. درها و راهروهای داخل خانه را نیز می‌توانید بازسازی کنید. خرید رمپ سیار ویلچر می تواند گزینه مناسب دیگری باشد.

چه مواردی برای کمک به افراد معلول دردسترس است؟

موارد زیادی برای کمک به افراد معلول دردسترس است. برخی از وسایل متداول شامل، وسایل کمکی ایستاده، دستگیره‌های ایمنی برای توالت، قالیچه و زیراندازهای ضدلغزش، دستگیره‌های اهرمی، دستگیره‌های کمکی است.

اجازه دهید متخصصین این حوزه به شما کمک کنند

زمانی که وقت ایجاد تغییرات دسترس‌پذیری در خانه فرا می‌رسد، نمی‌توانید و نمی‌خواهید آن را به تنهایی انجام دهید. بهبود سطح دسترس‌پذیری خانه می‌تواند چالش‌برانگیز و سخت باشد و همراهی متخصص این حوزه می‌تواند از اشتباهات گاهاً پرهزینه جلوگیری کند.

این مطلب را با کمک ابزار زیر برای دوستان خود بفرستید

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *