آمار افراد دارای معلولیت چقدر است؟

آخرین مطالب لرد

آمار افراد دارای معلولیت

آمار افراد دارای معلولیت چقدر است؟

آمار افراد دارای معلولیت با نگاهی به گزارش‌های منتشر شده توسط بانک جهانی و سازمان بهداشت جهانی حدود ۱۵ درصد از جمعیت دنیا اعلام شده است. این آمار نشان می‌دهد که حدود ۱ میلیارد نفر از جمعیت جهان دارای نوعی از ناتوانی‌های جسمی- حرکتی، روانی، ذهنی و یا حسی که شامل اختلال در بینایی و شنوایی می‌شود هستند. بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از جمعیت ذکر شده دارای معلولیت‌های شدید هستند. درصدی از این آمار مربوط به جامعه سالمندان جهان است، چرا‌که ناتوانی‌های ایجاد شده در اثر بالارفتن و کهولت سن، باعث افزایش درصد معلولیت در این افراد می‌شود.

اثرات معلولیت

چالش‌های پیش روی افراد دارای معلولیت نظیر دسترسی به خدمات بهداشتی-درمانی و توانبخشی، امکانات رفاهی و عمومی، آموزش و اشتغال، حمایت‌های اجتماعی و… تاثیر مستقیمی بر زندگی آنها دارد. بسیاری از افراد دارای معلولیت در مناطقی با سطح درآمد و رفاه پایین زندگی می‌کنند و دسترسی اندکی به خدمات ذکر شده دارند. همانطور که گفته شد آمار افراد دارای معلولیت شدید بین ۱۱۰ تا ۱۹۰ میلیون نفر است که مسائل بیشتری نسبت به دیگر افراد این جامعه متحمل می‌شوند. این افراد همچنین با انواع نابرابری‌ و تبعیض‌ها در جامعه مواجه هستند. بنابراین ایجاد محیط‌های مناسب‌سازی شده و قابل دسترسی و همچنین دستیابی آسان به خدمات مورد نیاز برای افراد دارای معلولیت در سطح جهانی بسیار حائز اهمیت است.

آمار کودکان دارای معلولیت

آمار قابل توجهی از کودکان در سراسر جهان دارای گونه‌ای از معلولیت هستند. این آمار به گزارش سازمان بهداشت جهانی و یونیسف بیش از ۲۴۰ میلیون کودک در جهان را شامل می‌شود که یعنی حدوداً از هر ۱۰ کودک، ۱ کودک در جهان دارای معلولیت است. معلولیت در کودکان مانند بزرگسالان انواع مختلفی دارد. معلولیت جسمی باعث ناتوانی‌ در حرکت می‌شود. معلولیت ذهنی مواردی نظیر اختلالات تفکر، حافظه و یادگیری را در‌بر می‌گیرد. معلولیت حسی محدودیت در بینایی و شنوایی را شامل می‌شود. معلولیت روانی و اجتماعی شامل کودکانی با اختلالات طیف اوتیسم، اختلالات رفتاری و روابط اجتماعی است.

اثرات معلولیت در کودکان

محدودیت در دسترسی به خدمات بهداشتی و سلامتی، خدمات آموزشی، خدمات رفاهی و اجتماعی از مهم‌ترین عواملی است که تاثیرات ناخوشایند و طولانی مدتی بر زندگی کودکان دارای معلولیت می‌گذارد. کودکان دارای معلولیت بیش از دیگران نیاز به مراقبت‌های خاص درمانی و توابخشی دارند که به دلیل عدم دسترسی مناسب، از دریافت این خدمات محروم می‌مانند. همچنین بسیاری از کودکان دارای معلولیت امکان دریافت خدمات آموزشی و تحصیلی را ندارند، چراکه مدارس و امکانات مناسب آموزشی برای این دسته از افراد بصورت فراگیر وجود ندارد. ۷۵ درصد از کودکان دارای معلولیت که در کشور‌های درحال توسعه زندگی می‌کنند نمی‌توانند به مدرسه بروند و این آمار تکان دهنده نشان می‌دهد که تبعیض و نابرابری و عدم دسترسی کافی به خدمات آموزشی برای جامعه کودکان دارای معلولیت بسیار گسترده است. همچنین کودکان دارای معلولیت با نگرش‌های منفی و بداندیشی‌های اجتماعی مواجه هستند که باعث ایجاد انزوا و اختلال در رشد اجتماعی-روانی آنها می‌شود.

چگونه به بهبود زندگی کودک دارای معلولیت کمک کنیم؟

بر اساس آمار‌ ذکر شده، اقدامات جهانی و فوری برای بهبود وضعیت کودکان دارای معلولیت و حمایت از آنها بسیار ضروری است. با فراهم کردن محیط‌ و ابزار‌های آموزشی مناسب، تامین نیاز‌های خاص کودکان به خدمات بهداشتی- درمانی و توانبخشی، آگاه‌سازی جامعه جهت کاهش تبعیض و دیدگاه‌های منفی نسبت به جامعه معلولین و ایجاد دسترسی‌های لازم، می‌توان به بالا بردن کیفیت شرایط زندگی کودکان دارای معلولیت کمک قابل توجهی کرد.

آمار افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند

گزارشات بیانگر این است که حدود ۷۵ میلیون نفر در جهان به دلیل محدودیت‌های حرکتی نیازمند استفاده از ویلچر هستند، با این حال آمار دقیقی از تعداد کسانی که در جهان از ولیچر استفاده می‌کنند در دسترس نیست. این آمار مربوط به افرادی است که به دلایل مختلفی نظیر معلولیت مادرزادی، بیماری‌های استخوانی، عصبی، عضلانی و یا بیماری‌های ناشی از افزایش سن دچار اختلال و ناتوانی در حرکت شده‌اند. افراد بر اساس نیاز و شرایط خاص خود به ویلچر‌های مختلف از جمله ویلچر‌های برقی، دستی و یا ورزشی نیاز دارند. محیط زندگی یا کار و همچنین فضاهای باز باید سطوح مختلفی از مناسب‌سازی را فراهم کنند. داشتن رمپ ثابت و رمپ سیار از مواردی است که باید فراهم شود.

میزان دسترسی به ویلچر در جهان

محدودیت های زیادی در دسترسی به ویلچر مناسب بر اساس نیاز هر فرد وجود دارد. داده‌ها نشان می‌دهد که فقط ۵ تا ۱۵ درصد از کسانی که نیازمند ویلچر هستند به آن دسترسی دارند. این عدم دسترسی دلایلی نظیر: زندگی در کشور‌ها و مناطقی با شرایط رفاهی و درآمدی پایین، زندگی در محل‌هایی با زیرساخت‌های نامناسب برای استفاده از ویلچر ، هزینه بالای استفاده و نگهداری از ویلچر و عدم دسترسی به ویلچر مناسب با نیاز خاص هر فرد دارد.

اثرات دسترسی مناسب به ویلچر

بسیاری از افراد دارای معلولیت برای داشتن یک زندگی مستقل و افزایش کیفیت زندگی خود به ویلچر مناسب نیاز دارند. آنها با استفاده از ویلچر می‌توانند به راحتی در اجتماع حضور پیدا کرده و به نیاز‌های خود شامل تحصیل، اشتغال، فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و… پاسخ دهند.

برای کمک به زندگی آسان‌تر افراد دارای معلولیت باید اقداماتی در سطح بین الملل با همکاری دولت‌ها و سازمان‌ها انجام پذیرد. اقداماتی نظیر طرح بهبود زیرساخت‌ها و مناسب‌سازی محیط برای کمک به راحتی حرکت افراد دارای معلولیت، افزایش دسترسی مناسب به ویلچر برای این افراد و ارائه آموزش‌ها و حمایت‌های اجتماعی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت کمک شایانی کند.

این مطلب را با کمک ابزار زیر برای دوستان خود بفرستید

https://lordot.com/?p=3568

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *