در مناسب سازی حمام چه نکاتی باید رعایت شود؟

آخرین مطالب لرد

مناسب سازی حمام

نکاتی برای مناسب سازی حمام

مناسب سازی حمام مهم‌ترین کار در زمینه رسیدن به زندگی مستقل و ایمن برای افراد دارای معلولیت یا سالمندان است. هیچ کاری مهم‌تر از ساختن حمامی مطمئن و ایمن برای افراد دارای معلولیت و سالمندان نیست، حمامی که ضمن ایمن بودن‌ برای سالمندان و معلولان، آنها بتوانند به‌راحتی از امکانات حمام استفاده کنند. اگر جان و سلامت خودتان یا عزیزان دارای معلولیت و سالمند برای شما مهم هست همین امروز مناسب سازی حمام خود را شروع کنید.

استفاده مستقل از حمام مناسب سازی شده

سالمندان و افراد دارای معلولیت زمانی که بتوانند به‌تنهایی از حمام استفاده کنند، مقام و منزلت‌شان حفظ می‌شود، به همین دلیل است که می‌گوییم ساختن حمام یا مناسب سازی حمام که بتوانند بدون کمک دیگران از آن استفاده کنند، کلید شاد نگه‌داشتن آن‌ها است. توجه داشته باشید که حتماً باید قسمتی را به قرار دادن واکر، ویلچر یا سایر وسایل کمکی اختصاص دهید، همچنین دستگیره کمکی استیل در حمام تعبیه کنید که به کمک آن بتوانند تعادل خود را هنگام راه رفتن یا مواردی از این قبیل حفظ کنن. خرید و نصب دستگیره کمکی راهی عالی برای تضمین استقلال و ایمن بودن آن‌ها است. بنابراین به نکات زیر برای مناسب سازی حمام توجه کنید.

ایمن سازی حمام یعنی افزایش ایمنی

زمین خوردن و افتادن اتفاقی است که بیشترین مراجعه به بخش اورژانس را به همراه دارد و شرایط موجود در داخل حمام احتمال وقوع این حادثه را افزایش می‌دهد. همه‌چیز داخل حمام از راه رفتن روی سطح سرامیکی و گاهاً خیس گرفته تا ورود به داخل وان، دوش گرفتن، و…، همگی حرکاتی هستند که برای سالمندان مناسب و ایمن نیست. نداشتن دستگیره کمکی برای افراد دارای معلولیت و سالمندان بسیار خطرناک است.

  1. دسترسی ایمن به حمام

یکی از اولین مواردی که در مناسب سازی حمامی ایمن باید در نظر گرفت، دسترسی ایمن و راحت است. مطمئن شوید که در مسیر رسیدن به حمام اشیاء اضافه یا مانعی که سست باشد، وجود ندارد.  این کار باعث می‌شود تا در صورت استفاده از ویلچر از هرگونه برخورد و در پِی آن به زمین خوردن و گیر افتادن بین وسایل جلوگیری شود. نکته‌ی مهم دیگر فراهم کردن روشنایی کافی در شب است، هم در حمام و هم در مسیر رسیدن به حمام. با این کار به‌راحتی می‌توانند به مقصد برسند.

  • از درها غافل نشوید

نکته‌ی دیگری که باید در مناسب سازی به آن توجه کنید، آسان باز شدن درها است، در حمام حداقل باید 80 سانتی‌متر عرض داشته باشد تا واکر و ویلچر به‌راحتی از آن عبور کند. مطمئن شوید که دستگیره‌ به‌راحتی بالا و پایین می‌شوند و برای باز شدن درب نیاز به صرف انرژی و قدرت زیادی نیست. یک کار بسیار مهم و حیاتی که شاید چندان مهم به نظر نرسد، برداشتن قفل درب حمام است. این کار از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در صورت بروز حادثه، اگر در حمام قفل شده باشد هیچ راه ساده و آسانی برای دسترسی به معلولان و سالمندان وجود ندارد.

  • کف‌پوشی ایمن و مطمئن برای حمام نصب کنید

همه‌ی ما می‌دانیم که سُر و لیز بودن کف حمام امری طبیعی است و به همین دلیل باید مطمئن شوید که امکان لیز خوردن فراهم نیست. ازنظر منطقی برای جلوگیری از لیز خوردن باید کف‌پوشی که سُر نباشد نصب کنید. کف‌پوش‌هایی با جنس‌های مختلف از قبیل سرامیک، اپوکسی، کفپوش لاستیکی، و … وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید. به‌هیچ‌عنوان از قالیچه در حمام استفاده نکنید، زیرا عامل مهمی برای سُر خوردن است. اگر دوست دارید برای تزئین از آن‌ها استفاده کنید نوعی را انتخاب کنید که پشت آن بر روی زمین اصطکاک ایجاد می‌کند و از لیز خوردن جلوگیری می‌کند. شرکت لرد نوارهای ضد لغزش با کیفیت عالی دارد که می توانید تهیه کنید. در مناسب سازی حمام استفاده از نوار ضد لغزش مهم است.

  • توالت در دسترس داخل حمام

توالت فرنگی‌هایی با ارتفاع بالا برای افراد مسن مناسب نیستند، زیرا آن‌ها از انقباض و کشش عضلانی کافی برای نشستن و ایستادن برخوردار نیستند. ارتفاع مناسب 46 سانتی‌متر است و باید به‌خوبی نصب شود.

  • دستگیره کمکی نصب کنید

دستگیره کمکی جزو تجهیزات ضروری حمام محسوب می‌شود. دستگیره‌های کمکی برای کمک‌رسانی در مواقع ضروری در آنجا نصب می‌شوند. این میله‌‌‌‌‌ها باید در کنار توالت، دوش، ورودی حمام و زیر دوش نصب شوند؛ نصب میله‌ی کمکی زیر دوش باید به‌گونه‌ای باشد که امکان گرفتن آن از زیر دوش فراهم باشد. هیچ‌وقت از میله‌های نگه‌دارنده حوله یا لباس برای این کار استفاده نکنید، زیرا آن‌ها برای تحمل وزن انسان طراحی و ساخته نشده‌اند. این دستگیره‌های کمکی باید محکم به دیوار نصب شوند و حدود 1.30 متر ارتفاع داشته باشند. برای خرید دستگیره کمکی مخصوص حمام کلیک کنید و اولین گام را برای ماسب سازی حمام بردارید.

  • استفاده‌ی آسان از شیرآلات

به‌جای استفاده از شیرآلات معمولی از شیرآلات سنسوردار، چشمی یا اهرمی برای راحتی سالمندان استفاده کنید. به‌این‌ترتیب آن‌ها برای شستن دست‌های خود نیاز به پیچاندن شیر ندارند. این موضوع شاید جزو موارد و تجهیزات مناسب سازی نباشد اما برای فرد استقلال فردی ایجاد می کند.

  • از وان‌های دریچه‌دار استفاده کنید

وان‌های دریچه‌دار این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند ایمن حمام کنند. آن‌ها می‌توانند به‌راحتی و بدون اینکه نیاز باشد از بالای دیواره‌ی وان به داخل آن بروند، دریچه را باز کنند و وارد وان شوند.

  • استفاده از صندلی حمام را فراموش نکنید

طبیعتاً نمی‌توانید از وسیله‌های زیادی برای ایمن کردن حمام استفاده کنید. اما داشتن یک صندلی داخل حمام، یکی دیگر از انتخاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا هنگام خسته شدن یا احساس ضعف روی آن بنشینند و کمی استراحت کنند. بهتر است مکانی برای آن‌ها فراهم کنید که بتوانند مدتی در آن استراحت کنند تا اینکه بخواهند فکر کنند در حال انجام کارها به‌تنهایی هستند. این می‌تواند ایمن‌تر باشد.

  • استفاده از سیستم هشدار

در مناسب سازی حمام مهم است که امکان اعلام خطر را در نظر بگیریم. حتی در صورت طراحی بهترین و ایمن‌ترین حمام دنیا برای سالمندان، بازهم امکان وقوع حادثه وجود دارد. به همین دلیل است که باید سیستم هشدار نصب کنید تا در صورت وقوع حادثه به شما خبر بدهد. استفاده از زنگ هشدار روشی است که شما را مطمئن می‌کند، در صورت وقوع حادثه باخبر می‌شوید. مطمئن شوید که سیستم شما در دسترس و نزدیک به زمین است، بنابراین زمانی که روی زمین هستند می‌توانند از آن استفاده کنند.

رعایت استاندارد مناسب سازی

هنگام مناسب سازی حمام ایمن و آسان باید به استانداردها دقت کنید. نکته‌ی دیگری که همه باید در نظر داشته باشند این است که ایمن و راحت بودن حمام نباید به‌ظاهر زیبای حمام لطمه وارد کند. یک حمام ایمن هم، می‌تواند مجلل و زیبا باشد، اگر به‌خوبی طراحی شده باشد. حفظ استقلال و راحتی آن‌ها دو نکته بسیار مهم است که باید در نظر بگیرید. مشاوران شرکت لرد می‌توانند دررسیدن به حمامی زیبا و ایمن به شما کمک کنند کافی است تماس بگیرید.

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *