تعامل با افراد دارای معلولیت و مناسب سازی در هتل

آخرین مطالب لرد

تعامل با افراد دارای معلولیت و مناسب سازی در هتل

تعامل با افراد دارای معلولیت و مناسب سازی در هتل

مناسب سازی در هتل تنها سخت افزاری نیست. مناسب سازی ابعاد مختلفی دارد که بیشتر در مورد انواع مناسب سازی و روش های اجرای مناسب سازی حرف زده می شود. در ایالات متحده از هر چهار بزرگسال یک نفر دارای مشکلات جسمی است و این تعداد در افراد بالای 65 سال به دو نفر از هر پنج نفر افزایش پیدا می‌کند. این آمار نشان می‌دهد که از هر چهار مشتری یا مراجعه‌کننده به هتل یک نفر دارای معلولیت است.

از سال 2015 ،افراد دارای معلولیت هر ساله مبلغ 17.3 میلیارد دلار برای سفر هزینه کرده اند. سفر کردن برای همه‌ی افراد کوله‌باری از تجربه به ارمغان می‌آورد، با این وجود موانعی در گوشه و کنار این جهان هستی برای انسان‌ها وجود دارد؛ از دسترسی سخت به محل اقامت و حمل و نقل گرفته تا کارکنان ناآگاه حوزه‌ی خدمات‌رسانی به مشتریان، موانعی هستند که سر راه افراد قرار می‌گیرند. این موارد سفر کردن را برای افراد کم‌توان سخت می‌کند.

در اینجا به ذکر مواردی می‌پردازیم که باعث اطمینان‌خاطر شما از آسایش و راحتی مهمانان دارای معلولیت می‌شود.

ارتباط مؤثر با مهمان دارای معلولیت در هتل

به مهمان خود گوش کنید. با دقت گوش دادن به فرد دارای معلولیت مهم‌ترین کاری است که باید به نحو احسن انجام دهید، چرا که همه‌ی افراد دارای مشکل یکسانی نیستند یا نیاز به محل اقامتی مشابه ندارند. حدود 80% از ناتوانی‌ها قابل مشاهده نیستند. مهربان بودن و با احترام برخورد کردن با همه، به خصوصی آن دسته از افرادی که به نظر می‌رسد روز سختی داشته‌اند، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. لبخند زدن خرجی ندارد.

اگر فرد از ویلچر یا هرگونه وسیله‌ی کمکی دیگری استفاده می‌کند، هنگام کمک کردن به آنها بسیار مراقب باشید و با احتیاط رفتار کنید. اصلاً نیازی نیست که در همه حال کمک کنید، اول از خود شخص سؤال کنید که به کمک نیاز دارد یا خیر. دستگاه‌های کمکی که افراد دارای معلولیت استفاده می‌کنند، صدها هزار دلار قیمت دارند و به نوعی دستگاه‌های پزشکی محسوب می‌شوند که آسیب‌دیدن‌شان می‌تواند عواقب پزشکی به همراه داشته باشد.

هنگام صحبت کردن با فرد ناشنوا، به خاطر داشته باشید که ناشنوایی طیف‌های گوناگونی دارد، یک ویژگی مطلقاً سیاه یا سفید نیست. تنها کمتر از پنج درصد از افراد مبتلا به کم‌شنوایی از زبان اشاره استفاده می‌کنند. یادداشت‌های دست‌نویس و زیرنویس‌ها خیلی مفیدتر و کارآمدتر از ترجمه‌ی زبان اشاره است.

اتاق‌های دردسترس

علائم و تابلوهای راهنمایی در اطراف ساختمان یا اتاق‌ها نصب کنید که فهم آنها راحت باشد. در اینجا نباید از فونت نستعلیق با اندازه‌ی کوچک استفاده کنید. حتماً استفاده از خط بریل را در علائم مهمی مانند علائم آتش‌نشانی در نظر بگیرید.

انتخاب محل اتاق و امکانات مناسب سازی

اتاق‌های مخصوص افراد دارای مشکل حرکتی را در نزدیکی آسانسور انتخاب کنید که به راحتی بتوانند به سایر  قسمت‌های هتل بروند. پله‌های در طول مسیر را فراموش نکنید؛ حتی یک پله هم می‌تواند دسترسی به اتاق را غیرممکن کند. برای چهارچوب ها و یا برخی موانع از رمپ سیار می توانید استفاده کنید. تخت‌هایی با ارتفاع کم در اتاق قرار دهید. در صورت امکان از محافظ کنار تختی استفاده کنید. دستگیره کمکی استیل در حمام نصب کنید. داشتن حمامی که از امکانات لازم برخوردار باشد و استفاده از آن راحت و آسان باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باید در حمام فضای کافی برای حرکت و چرخیدن یک فرد که از ویلچر یا واکر استفاده می‌کند، باشد. چیدمان وسایل اتاق باید به نحوی باشد که دسترسی به تمام وسایل برای فردی که از ویلچر استفاده می‌کند، راحت باشد.  

دستگاه ارتباطی برای افراد ناشنوا و کم شنوا

برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا نیازمند استفاده از علامت هشدار بصری و دستگاه‌های ارتباطی مناسب افراد ناشنوا هستید. دستگاه‌ها ارتباطی نوعی تلفن است که امکان ارسال پیام متنی، به جای پیام صوتی، را از طریق خط تلفن فراهم می‌کند؛ برای افرادی که مبتلا به اختلال گفتاری هستند نیز مفید است.

استفاده از حیوانات

استفاده از حیوانات خدماتی گزینه‌ی مناسبی برای خدمت‌رسانی است. حتی اگر فضای کافی ندارید از آنها استفاده کنید، بسیار کمک‌کننده هستند. هزینه‌ی غذای حیوانات را در صورت‌حساب محاسبه نکنید. سرویس حیوانات خدماتی فقط مختص افراد نابینا نیست. (تمامی سگ‌های خدماتی بزرگ نیستند، سگ‌های گونه‌های کوچک‌تر نیز می‌تواند به مشکلاتی مانند دیابت یا افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه کمک کنند).

اتاق‌های دردسترس باید در عین کاربردی بودن، شیک و دلپذیر باشند، باید چیدمان آن به گونه‌ای باشد که نشان دهد شما با اشتیاق پذیرای آنها هستید. این اتاق‌ها را به مکانی تبدیل کنید که هر کسی دوست داشته باشد در آن استراحت کند. از تشک‌های باکیفیت استفاده کنید تا مهمانان‌تان یک خواب رویایی را تجربه کنند. مراقب باشید اگر شخصی از هتل شما اتاق مخصوص افراد کم‌توان را رزرو کرد، آن را به شخص دیگری واگذار نکنید. اگر اتاقی که آنها هزینه‌اش را پرداخته کردند، نداشته باشید، مجبور می‌شوند با هزینه‌ی شما به هتل دیگری بروند و نسبت به شما و هتل‌تان حس مثبت و خوبی نخواهند داشت. از سیستم یا برنامه‌های کامپیوتری مدیریتی استفاده کنید که اتاق رزرو شده را به منظور جلوگیری از جابه‌جایی ناخواسته توسط کارمندان قفل می‌کند.

در وب‌سایت یا صفحات مجازی عکس‌هایی از اتاق‌های خود بارگذاری کنید تا مهمانان به راحتی تصمیم‌گیری کنند که آیا مناسب نیازهای آنها است یا خیر.

وب‌سایت

با انجام دادن چند کار ساده می‌توانید خواندن مطالب وب‌سایت خود را برای افراد مبتلا به اختلالات بینایی آسان‌تر کنید. طراحی وب سایت باید به گونه‌ای باشد که امکان تغییر سایز فونت، تغییر فاصله‌ی بین خطوط فراهم باشد، یا حتی می‌توانند مطالب سایت را گوش دهند. هیچ‌کس نباید تعطیلات سختی را پشت سر بگذارد.

به خاطر داشته باشید که فیلم‌های داخل وب‌سایت‌تان حتماً زیرنویس داشته باشد تا افراد ناشنوا هم از آنها بهره‌مند شوند. از وب‌سایت خود به عنوان راهی ارتباطی استفاده کنید که به افراد نشان می‌دهد گشت و گذار و  دسترسی‌ به مکان‌های مختلف در اطراف محله‌ی هتل تا چه حد آسان است. حتماً در فهرست تفریحات و فعالیت‌هایی که افراد با انتخاب هتل شما می‌توانند از آنها بهره‌‌مند شوند را ذکر کنید.

جستجو کردن و پیدا کردن مطالب و عکس‌ها باید در وب‌سایت آسان باشد.

حمل و نقل

اگر خدماتی از قبیل حمل و نقل مسافران از فرودگاه یا ایستگاه قطار به هتل یا بالعکس را دارید، حتما مطمئن شوید که وسیله‌ی نقلیه هتل مناسب استفاده برای ویلچر یا سایر وسایل کمکی است. کرایه تاکسی برای این افراد چهار برابر گران‌تر است و مهمانان شما حتماً نباید برای تاکسی هزینه کنند…

فهرست غذا

غذاهای مناسب افراد دارای آلرژی و غذاهای بدون گلوتن را در فهرست غذایی خود بگنجانید. هیچ چیز به اندازه‌ی نگاه کردن به فهرست‌ غذاهایی که نمی‌توانید بخورید، شما را گرسنه‌تر و عصبانی نخواهد کرد. این گزینه‌ها باید در قسمتی جداگانه در فهرست غذا نوشته شود و تیتر آن باید دقیق و خوانا باشد. کلوچه‌ و کیک‌های فاقد گلوتن اگر در فِر پر از گلوتن پخته شود، فاقد گلوتن محسوب نمی‌شوند. انتقال آلودگی باکتریایی برای افراد مبتلا به سلیاک یا آلرژی غذایی خطرناک است. آنها به خاطر مبتلا شدن به اسهال یا بدتر از آن از شما تشکر نخواهند کرد.

قیمت

هنگام قیمت‌گذاری تا جایی که می‌توانید قیمت‌ها را بالا نبرید. اگر خدمت یا سرویسی را ارائه نمی‌دهید یا اطلاعات کامل و دقیقی درباره‌ی آن ندارید، مهمانان خود را نزد کسی بفرستید که این کار را انجام می‌دهد. سعی نکنید به خاطر ذخیره‌ی پول بیشتر از تعداد خدمات بکاهید. همیشه این نکته را به خاطر بسپارید که هزینه‌ی سفر برای یک فرد دارای معلولیت چهار برابر گران‌تر است.

پروتکل‌های اضطراری برای تخلیه افراد دارای معلولیت

طرح و نقشه‌ای برای راه فرار و تخلیه‌ی اتاق‌های افراد دارای معلولیت در موارد اضطراری داشته باشید و مطمئن شوید که مؤثر است. فرد نابینا در پیدا کردن پله‌های فرار به مشکل برمی‌خورد. فرد ناشنوا ممکن است زنگ هشدار آتش را نشنود. در اینجاست که هشدارهای بصری به کار می‌آیند، یا حتی می‌توانید سیستم لرزش تخت نصب کنید. تابلوهای راهنمایی فرار نیز باید به خط بریل چاپ شوند. مسیرهای خروج اضطراری باید کاملاً دردسترس باشند. یک بالابر مخصوص ویلچر کنار پله‌ها نصب کنید. بهتر است اتاق مخصوص افراد دارای مشکل حرکتی در طبقه همکف باشد.

اگر لازم به جابه‌جایی فردی که قادر به راه رفتن نیست، بود، سعی نکنید او و ویلچرش را به طور همزمان بلند و جابه‌جا کنید. حمل فرد به همراه ویلچرش به شدت سنگین خواهد بود و یکی از شما دو نفر آسیب خواهید دید. به سرمایه‌گذاری روی صندلی فرار فکر کنید، این صندلی‌ها به طور اختصاصی برای حمل سریع و ایمن افراد از پله‌ها در شرایط اضطراری طراحی و ساخته شده است.

قوانین آمریکا برای افراد معلول

ارائه‌ی خدمات فراگیر هم برای افراد غیر معلول و هم برای افراد دارای معلولیت ارزشی بیش از انجام اقدامی محبت‌آمیز دارد. در اکثر کشورها ارائه‌ی خدمات فراگیر یک قانون است. بعد از سال 1993 آمریکا طی قانونی مختص افراد دارای معلولیت هتل‌ها را به ارائه‌ی خدمات برای آنها ملزم کرد. فراهم کردن هشدارهای بصری و تابلوهایی با خط بریل اقدامی بود که باید انجام می‌دادند. این اقدام به خودی خود پیشرو و آینده‌ساز بود.

استفاده از سیستم کنترل دما و دستگیره‌هایی که استفاده از آن آسان باشد برای افرادی که مهارت‌های دستی محدودی دارند، ضروری است. و البته باید امکان گشت و گذار در اطراف ساختمان هتل بدون استفاده از پله‌ فراهم باشد. این نه تنها برای کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند مفید است، بلکه برای افراد مسن نیز مفید خواهد بود. اکثر سالمندان دوست ندارند برای رسیدن به اتاق خود پنج طبقه راهپیمایی کنند.

تمام مهمانان سزاوار خوشامدگویی شایسته هستند. زمانی که می‌دانید قدم به هتلی خواهید گذاشت که تمام نیازهای شما را برطرف می‌کند، احساس آرامش و راحتی بیشتری دارید و از تعطیلات خود لذت می‌برید.

از تمام توان مدیریتی خود استفاده کنید تا مطمئن شوید تمامی نیازهای مهمانان شما برآورده می‌شود. وب‌سایتی طراحی کنید که تمام ابزارها و امکانات لازم برای رزرو اتاق، نوشتن نیازها و درخواست‌های مهمان، نکات لازم در مورد مشکلاتی که دارند را داشته باشد.

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *