10 شهر برتر دنیا از نظر مناسب سازی شهری

آخرین مطالب لرد

مناسب سازی شهری

10 شهر برتر دنیا از نظر مناسب سازی شهری

مناسب سازی شهری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه رعایت نمی شود. شاید برای شما جالب باشد بدانید 10 شهر برتر دنیا از نظر مناسب سازی شهری چه شهرهایی هستند.  ولیوایبل 500 مجموعه‌ای تجاری و جهانی است که از 500 شرکت و مدیرعاملان آن تشکیل شده است. این شرکت اخیراً از 3500 گردشگر معلول در پنج منطقه‌ی بریتانیا، ژاپن، چین، ایالات متحده، استرالیا نظرسنجی کرده است و 10 شهر دسترس‌پذیر در سراسر جهان را مشخص کرده است.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی دسترس‌پذیری هر شهر را براساس موارد زیر رتبه‌‌بندی کردند:

  • شبکه‌ی حمل و نقل
  • نزدیکی محل اقامت به جاذبه‌های فرهنگی، مراکز خرید، مغازه‌ها، و رستوران‌ها
  • در دسترس بودن کیوسک‌های اطلاعاتِ دسترس‌پذیری (مکانی که درباره‌ی مناسب سازی امکانات، اماکن گردشگری، و … به معلولان اطلاعات می‌دهد).

کارولین کیسی[1]، بنیانگذار  Valuable 500  در یک سخنرانی مطبوعاتی اظهار کرد، اگرچه تحقیقات حاکی از آن است که شهرهای فهرست‌شده در دسترس‌پذیری رتبه‌ی خوبی کسب کرده‌اند، اما هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید در سراسر جهان انجام دهیم.

او می‌گوید: «سازمان‌های گردشگری پیشرفت‌های لازم را در جهت رفع موانع فیزیکی و اخلاقی انجام نداده‌اند تا این اطمینان را ایجاد کنند که شهرشان واقعاً دسترس‌پذیر . مناسب سازی شهری در آنها رعایت شده است. اقدامات یا تمهیدات دسترس‌پذیری برای صنعت گردشگری در حد فکر باقی‌ می‌ماند و همیشه آن را به فردا واگذار می‌کنند».

برای رتبه‌بندی شهرها از ترتیب به خصوصی استفاده نشده است.

10 شهری که بیشترین دسترس‌پذیری را برای افراد معلول دارند:

  1. سنگاپور، سنگاپور
  2. لاس‌وگاس، نوادا
  3. آمستردام، هلند
  4. نیویورک، ایالات متحده
  5. اورلندو، ایالات متحده
  6. پاریس، فرانسه
  7. شانگ‌های، چین
  8. لندن، بریتانیا
  9. سیدنی، استرالیا
  10. توکیو، ژاپن

3 شهر در بین 10 شهر دسترس‌پذیر از ایالات متحده است

براساس نظرسنجی و نظر به اینکه خیابان استریپ لاس‌وگاس پس از تصویب قانون حمایت از معلولین در امریکا در سال 1990مطابق با نیازهای افراد دارای معلولیت ساخته و بازسازی شده است، اکثر هتل‌ها و مکان‌ها مطابق با قانون حمایت از معلولین هستند.

نیویورک نیز در این زمینه پیشتاز است، زیرا کیوسک‌های اطلاعاتی زیادی در سطح شهر در دسترس افراد دارای معلولیت قرار دارد که قصد دارند از تمام مکان‌های دیدنی بیگ اپل[2] بازدید کنند. همچنین راهنمای رسمی این شهر یک صفحه‌ی رسمی دارد که همانند یک پایگاه داده‌ای عمل می‌کند و می‌توانید با اعمال فیلتر جستجوی پیشرفته‌تری داشته باشید.

اما با این حال مترو در شهر نیویورک خدمتی است که از دسترس‌پذیری خوبی برخوردار نیست. طبق آمار بدست آمده از Valuable 500 در حال حاضر فقط 29 درصد از 472 ایستگاه مترو شهری تا حدودی دسترس‌پذیر هستند. اورلندو آخرین شهر در فهرست است. این شهر معمولاً یکی از دسترس‌پذیرترین شهرها در ایالات متحده شناخته می‌شود که بخشی از آن به خاطر 12 شهربازی‌های موضوعی است که اورلندو را خانه می‌نامند. 6 عدد از این پارک‌ها توسط والت دیزنی ورلد، 3 عدد توسط شرکت گردشگری یونیورسال اورلندو، و 3 عدد دیگر توسط پارک‌های آبی زنجیره‌ای سی‌ورلد اداره می‌شوند و تمام امکانات این پارک‌ها نه تنها برای افرادی که مشکل حرکتی دارند، بلکه برای بازدیدکنندگانی که مشکل بینایی، شنوایی، شناختی، و حسی دارند، قابل استفاده است.


[1] Caroline Casey

[2] The Big Apple.

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *