شیب مناسب رمپ برای ویلچر چطور محاسبه می‌شود؟

آخرین مطالب لرد

شیب مناسب رمپ برای ویلچر لرد

شیب مناسب رمپ برای ویلچر چطور محاسبه می‌شود؟

شیب مناسب رمپ برای ویلچر و محاسبه آن جهت طراحی رمپ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افراد دارای معلولیت و کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند برای راحتی در دسترسی به مکان‌های مختلف نیاز به بالابر یا رمپ‌های با شیب مناسب دارند. در برخی از مکان‌ها که امکان نصب و استفاده از بالابر وجود ندارد و نقاطی که ارتفاع کمی دارند و یا تنها چند پله وجود دارد می‌توان از رمپ‌های ثابت یا سیار استفاده کرد. در ادامه استاندارد‌های موجود برای ساخت رمپ و روش محاسبه شیب مناسب رمپ را بررسی می‌کنیم.

استاندارد‌های بین‌المللی شیب مناسب رمپ برای ویلچر

استاندارد‌های بین‌المللی تعریف شده‌ای برای شیب مناسب رمپ وجود دارد که بر اساس اندازه ارتفاع رمپ به طول آن به شرح زیر تعیین شده است:

  1. شیب ۱:۱۲- این نسبت از پرکاربرد‌ترین استاندارد‌های شیب مناسب رمپ برای ویلچر است که در اکثر اماکن عمومی استفاده می‌شود. بر اساس این استاندارد به ازای هر ۱ متر افزایش ارتفاع، ۱۲ متر طول رمپ باید در نظر گرفته شود که شیب حدود ۸ درصد را خواهیم داشت که مناسب‌ترین شیب رمپ برای ولیچر است. در ادامه مطلب فرمول محاسبه شیب را به شما آموزش می‌دهیم.
  2. شیب ۱:۱۶ تا ۱:۲۰- در برخی از مکان‌ها که فضای بیشتری برای ساخت رمپ وجود دارد و به تناسب نیاز افرادی که از رمپ استفاده می‌کنند به شیب ملایم‌تری نیاز است. در این صورت می‌توان از این نسبت ها استفاده کرد. در این استاندارد شیب بین ۵ تا ۶.۵ درصد خواهد بود.
  3. شیب ۱:۸- در شرایط اضطراری می‌توان از این شیب بصورت موقت و محدود استفاده کرد. اما باید توجه داشت که حرکت در این شیب برای افرادی که از ویلچر استفاده می‌‌کنند سخت است و بطور کلی توصیه نمی‌شود.

فرمول محاسبه شیب مناسب رمپ

برای اینکه بدانیم آیا شیب رمپ ما استاندارد و مناسب است می‌توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم:

برای مثال اگر از سطح زمین ۲۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشیم طول مناسب برای این ارتفاع طبق استاندارد ۱:۱۲، ۲۴۰ سانتی متر (۲.۴ متر)‌خواهد بود. طبق فرمول بالا شیب بدست آمده ۸.۳۳ درصد است که شیب استانداردی برای برای ویلچر است.

اهمیت رعایت شیب مناسب رمپ

حفظ تعادل و کنترل ویلچر و سر نخوردن روی رمپ‌ها جهت ایمنی کامل برای افراد دارای معلولیت، سالمندان و همه کسانی که از ویلچر و یا واکر استفاده می‌کنند بسیار حائز اهمیت است. استفاده از رمپ‌هایی با شیب مناسب به حرکت کردن امن و آسان این افراد بدون نیاز به کمک گرفتن از دیگران کمک می‌کند.

انواع رمپ ویلچر

رمپ‌ها به دو دسته ثابت و سیار تقسیم می‌شوند.:

رمپ‌های ثابت عموماً از جنس بتن، چوب و فلز هستند که در زمین ثابت شده و قابل استفاده برای اماکن عمومی و مسکونی جهت دسترسی دائمی هستند.

رمپ‌های سیار عموماً از جنس آلومینیوم، چوب و پلاستیک هستند. رمپ‌های سیار به راحتی قابلیت جابجایی دارند. خرید رمپ سیار می‌تواند دسترسی آسان به اماکن مختلف را برای افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند فراهم کند. شرکت لرد تولید کننده انواع رمپ‌های اقتصادی، تلسکوپی و چوبی در سایزهای متفاوت است.

رمپ‌ اقتصادی با طول ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متری برای کسانی که به دنبال رمپ‌هایی با قیمت مناسب هستند طراحی و تولید شده‌ است. این رمپ‌ وزن بیشتری نسبت به رمپ تلسکوپی دارد.

رمپ‌ تلسکوپی که قابلیت تنظیم طول دارد، از جنس آلومینیوم بوده و وزن بسیار کمی دارد. این رمپ‌ در دو سایز ۱۸۳ سانتی‌متر و ۲۱۳ سانتی‌متر طراحی و تولید شده و و قیمت بیشتری نسبت به رمپ‌های اقتصادی دارد.

رمپ چوبی با ارتفاع ۳ سانتی‌متر و دو تکه طراحی و تولید شده و دارای نوار ضد لغزش است که ایمنی فرد را به هنگام استفاده حفظ می‌کند.

در طراحی رمپ با شیب مناسب  به چه نکاتی توجه کنیم؟

در طراحی رمپ رعایت نکات زیر حائز اهمیت است:

  1. در طراحی ساختمان‌ها برای اجرا و ساخت رمپ ثابت با شیب مناسب فضای کافی در نظر گرفته شود.
  2. پهنای رمپ باید حداقل ۹۰ سانتی‌متر و در حالت ایده آل ۱۵۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود که فرد بتواند بدون نگرانی با ویلچر از آن عبور کند.
  3. در دو طرف رمپ از نرده محافظ برای حفظ امنیت و تعادل افراد استفاده شود.
  4. درصورتی که طول رمپ ثابت بیشتر از ۹ متر باشد، باید پاگردی به طول ۱.۵ متر در بین راه طراحی شود که فرد بتواند در پاگرد استراحت کند. این امر بخصوص برای کسانی که از ویلچر دستی استفاده می‌کنند بسیار اهمیت دارد.
  5. سطح رمپ به نسبت آب‌و‌هوای منطقه و احتمال بارش برف و باران،‌ می‌بایست با موادی که غیر‌لغزنده باشند ساخته یا پوشانده شود.

نکته پایانی

افرادی که دارای محدودیت‌های حرکتی هستند نیاز دارند که از حقوق برابری با همه افراد جامعه برخوردار باشند. آن‌ها می‌خواهند حضوری آزادانه، مستقل و امن در جامعه داشته باشند. بنابراین توجه به نیاز این افراد و مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری محیط اهمیت پیدا می‌کند. رعایت نکاتی مانند در نظر گرفتن شیب مناسب به هنگام ساخت رمپ در فضا‌های عمومی و یا فراهم کردن رمپ سیار و قابل حمل می‌تواند به آن‌ها در افزایش کیفیت زندگی کمک قابل توجهی کند.

این مطلب را با کمک ابزار زیر برای دوستان خود بفرستید

https://lordot.com/?p=3541

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *