آمار شوکه کننده آسیب های مرتبط با حمام

آخرین مطالب لرد

آسیب های مرتبط با حمام

آمار شوکه کننده آسیب های مرتبط با حمام

در این مطلب نشان می دهیم که مناسب سازی حمام برای همه افراد چقدر از بروز آسیب های مرتبط با حمام جلوگیری می کند. مناسب سازی حمام فقط محدود به افراد دارای معلولیت و افراد سالمند نمی شود. این تصور اشتباهی است که ممکن است وجود داشته باشد.

حمام اتاقی کوچک در خانه است که کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد. علاوه بر داشتن کاربردهای واضح  می‌تواند فراهم‌کننده‌ی آرامش‌خاطر و البته حریم خصوصی برای ما نیز باشد. ما الزاماً زمان زیادی را در حمام صرف نمی‌کنیم، اما به هر حال زمانی که در آنجا می‌گذرانیم از اهمیت بسزایی برخوردار است. معمولاً برنامه‌های روزانه‌ی خود را با این اتاق هماهنگ می‌کنیم، کار ما با این اتاق از زمانی که بیدار می‌شویم شروع می‌شود و تا قبل از خواب ادامه پیدا می‌کند.

در واقع، براساس اسناد اینفوگرافیک، «هر فرد به طور میانگین 813.3 روز را در حمام سپری می‌کند؛ یعنی معادل با بیش از دو سال از زندگی‌اش».

تعجب کردید؟ فکر می‌کنید که ما جزو این افراد نیستیم؛ اما حتماً اتفاق افتاده است که گاهی‌اوقات تمام روز را در حمام می‌گذرانیم.  با وجود اینکه حمام کاربردهای بسیاری برای ما دارد، اما خطرات احتمالی زیادی نیز در آن پنهان است. این امر به ویژه درباره‌ی حمام‌های قدیمی،  حمام‌هایی با طراحی نامناسب و یا بدون درنظر گرفتن ملاحظات ایمنی مدرن صادق است. واقعیت غم‌انگیز این است که احتمالاً اکثر حمام‌ها حتی یک تدبیر ایمنی نیز ندارند.

برخی از داده‌های ایمنی حمام

نتایج مطالعات اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (به اختصار CDC) آمار نگران‌کننده‌ای را در مورد آسیب‌های ناشی از حمام ارائه کرده است:

  • در ایالات متحده روزانه 370 نفر در حمام آسیب می‌بینند و به همین دلیل به دومین اتاق خطرناک در خانه تبدیل شده است، در این مورد از آشپزخانه نیز پیشی گرفته است.
  •        %66 از آسیب‌ها در حمام زمانی اتفاق می‌افتد که افراد یا در وان و یا زیر دوش هستند.
  • سُر خوردن و زمین خوردن هنگام دوش گرفتن از شایع‌ترین علل این آسیب‌ها است. این موارد بیش از یک سوم از کل آسیب‌ها یعنی حدود 78000 نفر را شامل می‌شود.
  • هر ساله تقریباً 235000 بزرگسال و نوجوان بالای 15 سال به دلیل زمین خودن یا سُر خوردن در حمام در اورژانس ایالات متحده بستری می‌شوند.
  • تقریباً 32900 نفر پس از مراجعه به اورژانس سریعاً در بیمارستان بستری می‌شوند.
  •        %79 از آسیب‌های ناشی از سر خوردن در حمام در افراد بالای 65 سال رخ می‌دهد.

مطالعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری همچنین آشکار کرد، اگرچه 63% از مالکین خانه‌های ایالات متحده در حمام خود از پادری مخصوص حمام که ضد لغزش نیز است،  یا از نوارهای ضدلغزش استفاده می‌کنند، اما تنها 19% از خانه‌ها به دستگیره‌های کمکی مجهز هستند. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که آسیب‌ها متناسب با سن افراد افزایش می‌یابد و در سن 85 سالگی به اوج خود می‌رسد و احتمال افزایش آسیب‌دیدگی با گذشت هر یک سال افزایش می‌یابد. گاهی اوقات درمان این آسیب‌ها می‌تواند بسیار طولانی باشد مانند فیزیوتراپی و حتی در برخی موارد می‌تواند منجر به فلج یا حتی مرگ شود.

آسیب های مرتبط با حمام که منجر به مرگ می شوند

تخمین زده شده است که در ایالات متحده روزانه یک نفر بر اثر آسیب‌های ناشی از حمام جان خود را از دست می‌دهد. حتی اگر حمام شما در حال حاضر ایمنی لازم را نداشته باشد، به این معنی نیست که نمی‌توانید اقدامات فوری و ضروری را برای افزایش ایمنی در حمام خود را انجام دهید. اجرا و پیاده‌سازی برخی از این اقدامات کم‌هزینه است و به راحتی می‌توانید آنها را انجام دهید، ازجمله، برداشتن هر گونه پادری یا قالیچه‌ای که سُر باشد، استفاده از پادری‌های ضدلغزش و نصب انواع دستگیره‌های کمکی در بخش های مناسب حمام می تواند کمک کننده باشد.

نبود امار آسیب های مرتبط با حمام

متاسفانه آمار رسمی و دقیقی از میزان آسیب هایی که افراد در حمام می بییند در ایران وجود ندارد ویا قابل استناد نیستند. مواردی زیادی از بروز آسیب به افراد غیر معلول هم در داخل حمام دیده شده است و چه بسا دچار معلولیت هم شده اند.

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *