تا مناسب سازی شهر برای معلولان فاصله زیادی داریم

آخرین مطالب لرد

مناسب سازی شهر

تا مناسب سازی شهر برای معلولان فاصله زیادی داریم

به گزارش قدس خراسان، استفاده از پل عابر پیاده، وسایل حمل و نقل عمومی، طی کردن پیاده‌رو و… جزو حقوق بدیهی هر شهروندی است؛ اما استفاده از همین امکانات برخی وقت‌ها برای افراد کم‌توان تبدیل به یک حسرت می‌شود.

وقتی ورود ویلچر به اتوبوس و خروج از آن مشکل باشد یا پل عابر پیاده آسانسور مناسبی نداشته باشد، افراد دارای معلولیت و کم‌توان نمی‌توانند به راحتی از خدمات و امکانات شهری استفاده کنند.  آنچه در این میان می‌تواند یاریگر باشد، انجام ضوابط مناسب‌سازی فضای شهر است که در سیاست‌های کلی نظام نیز مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

مشهد دسترس‌پذیرترین شهر برای معلولان

مسئول دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی استان خراسان رضوی با اشاره به وجود حدود ۱۳۵هزار فرد دارای معلولیت و کم‌توان در استان به خبرنگار قدس خراسان گفت: موضوع مناسب‌سازی، موضوعی بسیار گسترده است و دستگاه‌های مختلفی در آن دخیل هستند. بنابراین هماهنگی ارگان‌ها و ارائه آمار از پیشبرد مناسب‌سازی در فضای شهری مشهد، به خاطر نبود اطلاعات پایه برای ارزیابی، کار ساده‌ای نیست.محمدقاسم صادقی ادامه داد: بر اساس بازدید کارشناسان ستاد مناسب‌سازی کشور، به جرئت می‌توان گفت مشهد ‌دسترس‌پذیرترین شهر کشور است. راه‌آهن مشهد جزو بهترین راه‌آهن‌های کشور در بحث دسترس‌پذیری محسوب می‌شود. طرح جامع دسترسی‌پذیری پایانه مسافربری امام رضا(ع) نیز در حال تدوین است. 

خدمت‌رسانی ۵۰۰ اتوبوس مناسب افراد معلول در مشهد

وی با اشاره به وضعیت نامناسب برخی اتوبوس‌های سطح شهر گفت: سال گذشته در شورای شهر مصوب شد صرفاً اتوبوس‌های کف‌کوتاه که مناسب استفاده افراد کم‌توان هستند، خریداری شود؛ اما مناسب‌سازی اتوبوس‌های قدیمی به راحتی امکان‌پذیر نیست. با وجود محدودیت‌های مالی، در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ اتوبوس استاندارد در مشهد خدمت‌رسانی می‌کنند. فرهنگ‌سازی درخصوص مناسب‌سازی فضای شهری برای افراد دارای معلولیت از مهم‌ترین مسائل ماست. در این راستا با هماهنگی استانداری در حال تدوین طرحی هستیم که در آینده‌ای نزدیک از آن رونمایی خواهیم کرد و اولویت آن گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی است. قصد داریم با کمک صداوسیمای استان و اداره ارشاد، برای عموم مردم، مسئولان و مهندسان، بحث رعایت ضوابط مناسب‌سازی فضای شهری را پررنگ‌تر کنیم.وی افزود: در محیط شهری و سیستم حمل و نقل عمومی، پیشرفت خوبی نسبت به دیگر شهرهای کشور، حتی تهران داشتیم؛ اما تا رفع مشکلات مددجویان فاصله‌ زیادی داریم. با علوم پزشکی هم رایزنی‌هایی داشتیم تا سازوکاری برای مناسب‌سازی خدمات درمانی برای این افراد تعریف کنیم. ضابطه و مقررات شهرسازی برای افراد دارای معلولیت و کم‌توان، از طریق سازمان مهندسی به مهندسان ابلاغ شده است. تلاش می‌کنیم در پروژه‌ها و ساختمان‌های عمومی، چک‌لیست نظارتی برای کنترل این ضوابط وجود داشته باشد.  

از مصوبه هیئت وزیران چه خبر؟

با توجه به مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۸،  مقرر شده بود تا طی سه سال، دستگاه‌های اجرایی برای مناسب‌سازی فضاهای شهری و خدمات عمومی اقدام کنند. با نگاهی کلی به فضای شهر مشهد، می‌توان دریافت برخی امکانات بدیهی مثل پل عابر پیاده و برخی خطوط اتوبوس‌ هنوز هم برای استفاده افراد کم‌توان مناسب‌سازی نشده‌اند. 

صادقی در این باره گفت: به نظر می‌رسد تاکنون تنها نیمی از این مصوبه انجام شده باشد. آن هم بیشتر در قالب اداره‌های دولتی است که در طرح شهید رجایی، سالیانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ اما در خصوص خدمات شهری غیردولتی، جایی برای نظارت و پیگیری وجود ندارد. در محیط شهری و بحث حمل و نقل ضعف‌هایی داریم که باید برطرف شود. شهرداری مشهد عملکرد خوبی دارد و بیشتر ضوابط مناسب‌سازی در پروژه‌های جدید استفاده می‌شوند؛ اما در بحث مناسب‌سازی ساختمان‌های قدیمی، هنوز هم مشکلاتی وجود دارد.  اگر مسئولان مربوط، خود را به جای افراد کم‌توان بگذارند و با درنظر گرفتن محدودیت‌های این افراد در شهر قدم بزنند، شاید دغدغه بیشتری به خرج دهند تا افراد کم‌توان هم بتوانند مانند دیگر شهروندان به راحتی از خدمات عمومی استفاده کنند.  

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *