رفع نیازهای درون‌دادهای حسی کودکان با اسکوتر برد

آخرین مطالب لرد

اسکوتر برد لرد

رفع نیازهای درون‌دادهای حسی کودکان با اسکوتر برد

در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که چگونه همزمان با بازی و تفریح از اسکوتر برد برای رفع نیازهای درون‌دادهای حسی (Sensory Input) کودکتان استفاده کنید. اگر از ما بپرسید محبوب‌ترین اسباب‌بازی درمانی یا حسی برای کودکان چیست، قطعا جواب ما، اسکوتر برد خواهد بود. این وسیله محصول جدید شرکت کیان تجهیز مهرآفرین (لرد) است. اسکوتر برد نسبت به بقیه اسباب بازی‌های حسی، علاوه بر ارزان‌قیمت بودن، جای کمی اشغال می کند و کارکردهای متنوعی دارد.

درون‌دادهای حسی کودکان هنگام بازی با اسکوتر برد

درون‌دادهای حسی کودکان موضوع اصلی این مقاله است که کودک هنگام بازی با اسکوتر برد بدست می آورد. از مزایای دیگر اسکوتر برد می‌توان کمک به بهبود مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف و تقویت عضلات میان‌تنه اشاره کرد.

بهبود پردازش حسی

بچه‌ها هم عاشق این اسباب‌بازی هستند، مگر اینکه حساسیت حرکتی داشته باشند (که به آن درون‌داد دهلیزی نیز می‌گویند). در این صورت حتماً باید از این وسیله استفاده کرد تا کودک بتواند با حرکت خو گرفته و در نهایت باعث بهبود پردازش حسی او می‌شود که در کمک به تمامی فعالیت‌های آموزشی موثر است.

اسکوتر برد چیست؟

اسکوتر برد محصول جدید شرکت لرد در واقع یک برد است که در قسمت زیرین چرخ دارد. چیزی شبیه به اسکیت بردهای معمولی، اما چرخ‌های آن در همه جهات حرکت می‌کنند. این وسیله‌ در خانه و در کلاس‌های ورزشی پیش‌دبستانی و دبستان مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا اسکوتر برد برای تقویت حسی فوق العاده است؟

اسکوتر برد هزاران درون‌داد دهلیزی و مقدار زیادی درون‌داد حس عمقی به کودک می‌دهد که این دو حس، مرکز قدرت اصلی سیستم حسی هستند، به‌ویژه در کودکان که دائم به دنبال حس هستند، کمک می‌کند تا به سرعت احساس تنظیم تعادل داشته باشند.

اسکوتر برد نه تنها برای کودکانی که به دنبال حس هستند مفید است، بلکه برای کودکان حساس حسی و به ویژه حساس حرکتی نیز کاملا مفید است. یعنی بچه‌هایی که وقتی در تاب می‌نشینند، دیوانه می‌شوند یا از هیچ کدام از وسیله‌های بازی پارک بالا نمی‌روند. ما باید صددرصد به این احساس ناراحتی آن‌ها احترام گذاشته و آن را بپذیریم. ما در واقع می‌خواهیم که به آرامی آن‌ها را از این حس خارج کنیم تا بتوانند حرکت را بهتر درک کنند. استفاده از اسکوتربرد نسبت به تاب بازی یا بالارفتن از یک نردبان بلند وسیله ملایم‌تری است.

هم‌چنین کودکان با بازی با اسکوتر، در حین تفریح می‌توانند روی سطوح بالاتر مهارت‌های ادغام حسی کار کنند. مهارت‌هایی مانند هماهنگی دوطرفه، گذشتن از خط میانی بدن و ادغام برخی واکنش‌های غیرارادی با اسکوتر برد لرد قابل دستیابی است.

اسکوتر برد برای همه مناسب است

قطعاً داشتن این محصول در گنجینه ابزارها و اسباب‌بازی‌های حسی برای کودکان دارای اختلال پردازش حسی، اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (یا ADHD) و اوتیسم خیلی عالی است. نباید دچار این تصور غلط شوید که این وسیله می‌تواند تمام نیازهای حسی کودکتان را برطرف کند. بلکه آن را نیز باید در کنار دیگر وسیله‌های خود داشته باشید.
در بخش زیر راه‌های بسیار عالی استفاده از اسکوتر برای رشد کودکتان را یاد می‌گیرید، صرفنظر از اینکه کودک نیازهای حسی دارد یا خیر. دو راه اصلی استفاده از اسکوتربرد:

  1. دادن درون‌داد حسی که کودک به دنبال آن است تا متعادل شود.
  2. تمرین مهارت‌های ادغام حسی در سطوح بالاتر که در نهایت باعث بهبود پردازش حسی کودک شده و به آن‌ها در یادگیری، تمرکز و مهارت شنیدن کمک می‌کند.

آخرین مطالب لرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *